keskiviikko 27. elokuuta 2014

E-lasku ja mahdollinen väärä oletukseni

Tähän asti olen ymmärtänyt e-laskun systeemin toimivan poikkeuksetta niin, että tekemäni e-laskutilaus koskee vain seuraavia laskutuskertoja. Jossakin kohtaa tästä olen nähnyt oikein maininnan, kun olen ollut siirtymässä e-laskuun joidenkin laskuttajien osalta. Vaikka minulla siis odottaa paperinen tai muuten perinteinen lasku maksamistani eli en ole sitä vielä maksanut, e-lasku ei koskisi vielä kyseistä laskutuskertaa vaan vasta tulevia. Näin olen ymmärtänyt selvästi, ja näillä on menty. Mutta ehkä minun kohdalleni on vain sattunut sellaisia laskuttajia, jotka ovat valinneet tällaisen toimintatavan e-laskujen suhteen. Eli ehkä myös toisenlainen käytäntö on yhtä mahdollinen, mutta minä olen mennyt tekemään virheellisiä päätelmiä.

Tänään sanoin jo melkein ”huh huh”. Mutta korostan vielä, että olen saattanut ymmärtää asiat väärin vähän niin kuin omasta syystäni. Joka tapauksessa, olin pannut verkkopankissa odottamaan erään vuotuisen maksun josta on tähän asti tullut paperinen maksupyyntö hyvissä ajoin. Laitoin tuon maksun kuuliaisesti jo odottamaan tulevaa eräpäivää/eräpäiviä. Olin vähällä muuten maksaa osan jo saman tien siltä istumalta, mutta laitoin kuitenkin sen odottamaan eräpäiväänsä koska nykyään se on kätevää ja vaivatonta niin tehdä. Tilasin samalla myös e-laskun, kun se siinä oli niin hyvin tarjolla ja kun olin juuri lukenut että myös kyseinen taho on siirtynyt e-laskuun tuon tietyn suoritustyypin osalta. Mukavaahan se on, ja ilahduin asiasta ja tartuin tietysti heti tilaisuuteen. Oletin, mahdollisesti täysin virheellisesti mutta hyvin ymmärrettävästi, että e-lasku koskisi vasta ensi vuoden suorituksia eikä sitä/niitä joista on jo paperilla ilmoitus minulle lähetetty.

Yllättäen saapui e-lasku, joka koski jo tätä vireillä olevaa suoritusta. Nyt piti toimia niin, ettei lähde moninkertaisia suorituksia. Poistin tietysti itse odottamaan laittamani maksut kyseiselle taholle, ja nyt siellä on tilalla se heidän e-laskunsa. Nyt oletan, että vastaavanlainen e-lasku tulee aukottomasti myös seuraavista maksuista tämän tahon osalta.

Maailmankuvani siis vain laajeni, e suinkaan vaihtunut jostakin johonkin. Edelleen pidän mahdollisena, ainakin jos niin ilmoitetaan, että myös alussa kuvaamani käytäntö on käytössä, riippuen laskuttavasta tahosta. Eli sekä että ehkä riippuen jostakin. Pitää vain olla tarkempana tulevaisuudessa.

Aikaisemmin muuten toivoin ja olisin halunnut, että tilaamani e-lasku koskisi jo avoinna olevaa laskua. Sehän olisi helpottanut jo heti avoimen laskun maksamista, kun ei olisi tarvinnut enää näppäillä numeroita ja muita täsmällisiä merkintöjä paperilta. Näin ollen nyt yllätyksenä ilmestynyt käytäntö onkin juuri se, mitä olisin heti alusta asti toivonut. Mutta kun näin ei ole käynyt tähän mennessä, niin sitten hämmästyin.

Olihan tämä juttu nyt tarpeeksi moninäkökulmainen ja tasapuolinen ja siksi tylsä, olihan?

Lue myös blogin muita kirjoituksia!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti