keskiviikko 31. heinäkuuta 2013

Konseptimyymälä, mikä se semmoinen oikein on?

Mikä koulu olisi pitänyt käydä tai missä piireissä pyöriä, jotta tietäisi mitä tarkoittaa ´konseptimyymälä´? Konsepti-käsite kyllä on jotenkuten selvä, vaikka erään taideteollisuusalan tutkielman mukaan silläkin taisi olla kymmenkunta erityismerkitystä sen mukaan minkä alan konseptista puhutaan. Onko mainontaa, muotoilua vai mitä.

Mutta määritelmää sanalle konseptimyymälä ei meinaa löytyä edes Wikipediasta tai muualtakaan vaan ainoastaan lehtiuutisia tyyliin ”Firma perusti konseptimyymälän sinne ja tänne”. Eihän se nyt kuitenkaan kai voi olla jotakin niin yksinkertaista kuin ´merkkimyymälä´. Hei olisiko se muuten sitä, että myymälässä myydään, siis tarjotaan (ongelma-)asiakkaalle, tietyn valmistajan tuoteperheen kokonaisratkaisuvaihtoehtoja? Voi olipa mitäänsanomattoman monisanaisesti sanottu, mutta hienosti eikö totta. Tuo oli siis arvaus. Ei vaan nyt keksin osuvamman määritelmän. Konseptimyymälässä on asiakkaalle tarjolla samaan tyyliin, imagoon, makuun, elämäntapaan tai tarpeeseen sopivia tuoteratkaisuvaihtoehtoja yleensä samalta mutta voi olla ehkä myös eri valmistajilta. Ehkä nämä ovat kaikki vääriä arvauksia.

Lue myös blogin muita kirjoituksia! Aiheita ovat mm. markkinointi, politiikka, media, talous.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti