Poliitikot ja poliittisista ilmiöistä kirjoittavat toimittajat ovat huolissaan asioista, ja yrittävät vaikuttaa meihin, että olisimme huolissamme samoista asioista ja tunnustaisimme huolemme julkisesti ja katuisimme yhtä julkisesti sitä ettemme ole ymmärtäneet olla aiemmin huolissamme samoista asioista samalla tavalla kuin nämä.
Jos nämä poliitikot ja politiikasta mahdollisesti kiinnostuneet toimittajat jalostaisivat edelleen sitä, että ovat ihmeissään ja huolissaan ilmiöistä ja niiden takana olevista ihmeellisistä ihmisistä, siitä syntyisi monta bisnesideaa esimerkiksi matkailualalle. Tästä kaksi esimerkkiä.
Jokin aika sitten, USA:n presidentinvaalikampanjasta ja erityisesti toisesta pääehdokkaasta puhumisen yhteydessä, meille lehden lukijoille selvisi (en ole vielä päässyt alkutekstiä pidemmälle tosin), että Yhdysvalloissa on kylä, jossa poltellaan autonrenkaita metsissä ja notkutaan marketilla, ainakin nuorten keskuudessa. Tätä siis esiintynee siinä määrin, että ilmiöstä pitää kertoa Amerikan presidentinvaalikampanjoinnin yhteydessä.
Toinen esimerkki, jossa on jotakin yhtäläisyyttä edelliseen, on Financial Timesin kolumni, jossa ollaan huolissaan ainakin populismista, ja Suomikin mainitaan, että täälläkin on semmosta ja siis sitä harjoittavia ihmisiä. Tätäkään en ole lukenut alkuperäisenä vaan kolumnista tehdyn uskottavan selostuksen valtamedian erään edustajan sivulta.
Näistä kahdesta tapauksesta kehittyisi miettimällä bisnesidea, joka liittyy kulttuuriseikkailumatkailuun. Jos Amerikassa majailee jossakin kaukana autonrenkaiden polttelijoita ja marketin kulmilla ”palloilijoita” ja muuta kovaa ydintä ja taas esimerkiksi Suomessa populisteja, niin ei muuta kuin järjestämään bussimatkoja kyseisiin yhteisöihin jännittävien ihmisten keskuuteen.
Jos Amerikasta löytyy autonrenkaiden polttelijoita, niin kyllä Suomestakin löytyy renkaiden potkijoita. Mutta potkijoista tuskin on kulttuurijännitysmatkailukohteeksi, sillä heitä saattaa olla muissakin kulttuureissa. Toiseksi, renkaiden potkiminen ei ole muutenkaan yhtä eksoottista, vaikka myyjissä se herättääkin tunteita. Potkija ei juurikaan leimaudu eikä leimaa yhteisöään, sillä renkaiden potkiminen päinvastoin antaa harjoittajastaan vaikutelman tiedostavana kuluttajana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti