Kun aikakauslehtien uusista tilauksista yli 70 prosenttia tehdään puhelimen välityksellä (Aviisi 12/2007), on selvää että aikakauslehtien puhelinmyynti ei ainakaan vähene. Tai jos vähenee. aikakauslehdet kärsivät välittömästi. Jos lehdet nimittäin haluavat pitää levikkinsä edes jotenkuten nykyisellään, pitää niiden hankkia uusia tilauksia. Mukavampaahan olisi myydä vain vanhoille tilaajille, mutta sillä tavalla asiakaskunta kyllä hyytyy. On siis kaikkien etu, että telemarkkinoinnin maine pysyy korkeana. Yhtä tärkeää on, että aikakauslehdet pitävät huolta tasostaan, siis kiinnostavuudestaan. Pitää olla jotakin mitä myydä sisällön perusteella. On sitten kustantajien ja toimitusten asia, miten kiinnostavuutta lisätään. Kannattaisiko lisätä erilaisuutta?
Toki alan ihmiset väittävät, että puhelinmyynnissä on kyse valtaosin tunnelman luonnista. On aika sama, mitä faktoja myyjä esittää. Tämä ei varmaankaan merkitse sitä, että olisi sama millaiseksi lukijat kokevat myytävän lehden. Jos lehti on hyvä ja myyjä osaa luoda puhelimessa tunnelman, homma toimii.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti