Tämänhetkisen hämmennyksen perusteella muutos saavutti suomalaisen kaupan housut kintuissa.
Tästä voisi päätellä, että sanomalehdistö on valmistautunut digitalisaatioon ja kuluttajakäyttäytymisen muutokseen valppaammin kuin kauppa, eikä tullut yllätetyksi noin pahassa tilanteessa kuin arvelee kaupan tulleen. Jos näin on, niin lehdistöllä on edessä pelkkiä kevyitä haasteita eikä suinkaan aihetta valittamiseen.
Itse kuluttajana en kyllä näe kaupan osalta verkkokaupan olemista tai olemattomuutta minkäänlaisena ongelmana. Jos olen halunnut ostaa tietokoneen tai muun vitkuttimen verkkokaupasta, olen ostanut sen asianomaisesta verkkokaupasta, ei ongelmaa. Toisaalta, käytän edelleen mieluummin esimerkiksi kodinkonekaupassa tavanomaista myymälää, jos sama tuote on siellä saatavilla, ei siinäkään ole mitään ongelmaa. Samalla voi viedä vanhaa tavaraa kierrätykseen.
Se, mihin käytän verkkoa paljon ennen vitkuttimen ostamista, on tuotteiden vertailu. Mutta eihän siinäkään mitään dramatiikkaa ole. Lisäksi etäkaupantekoni ei ole kyllä vuosien mittaan periaatteessa muuttunut mitenkään. Vain joitakin teknisiä helpotuksia on tullut, jotka auttavat toimintaa kun joskus (hyvin harvoin) jotakin ostan. Mutta ei tämä meikäläisen kuluttajakäyttäytyminen niin mystistä ole, kuin voisi luulla lehtiä lukemalla.
Lue myös blogin muita kirjoituksia!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti