Eilen illalla oli Jyväskylän joukkoliikennevälineessä tiivistä, mikä tuli minulle yllätyksenä kun en ollut seurannut tarkkaan paikallista tapahtumauutisointia. Joka pysäkiltä tuli väkeä, eikä loppumatkasta kaikkia voitu edes ottaa. Ehkä myös tänään illalla on keskustaan menijöitä paljon.
Siinä matkalla tuli mieleen kysymys, miten tämän kertasuosion voisi laajentaa koko vuoden kestäväksi joukkoliikenteen suosioksi, kun potentiaalia näyttää olevan. Mikä tässä on se juttu, vetovoima, joka pitäisi pystyä kopioimaan ihmisten arkiseen matkustamiseen? Pitäisikö paikallisliikenteessä tarjota ajoittain tai yllätysluonteisesti jatkuvasti ilmaiset kahvit? Toki tässä eilisessä tapauksessa ihmisiä veti keskustaan erityinen tapahtuma, ja se varmaankin toimii samalla kampanjaluonteisena kimmokkeena joukkoliikenteen käyttöön.
Ihmiset pitäisi saada käyttämään joukkoliikennettä nimenomaan oman auton vaihtoehtona arkimatkoihin. Onneksi esimerkiks Jyväskylässä Linkin käyttö onkin lisääntynyt, ja lisääntyy kun alkuun on päästy, miksi ei lisääntyisi.
Mitä enemmän siirrytään joukkoliikenteen käyttöön, sitä kattavammiksi ja pysyvämmiksi yhteydet tulevat ja sitä mukavammalta joukkoliikenne tuntuu myös niistä jotka nykyään mieluummin käyttävät omaa autoa. Pyöräilijät ja muut ”kevyesti” liikkuvat jatkakoot entiseen tapaan, toki.
Täältä lähiöstä ajava bussilinja on ainakin hyvin kansoitettu, muutaman muun lähiön bussit ovat useimmiten aivan täynnä. Liikennelaitoksen ainoat ongelmat taitavat olla ne linjat, joiden reitit kulkevat vain vauraammilla alueilla. Näillä alueilla asuvat eivät suurin surminkaan bussiin astu, siinähän voisi vaikka työttömien haju tarttua vaatteisiin!
VastaaPoistaIlmeisesti myös täällä on muutama hyvin täysi linja, kun jonkun tilaston mukaan suunnilleen pari bussilinjaa vastaa lähes puolta paikallisliikenteen matkustajamäärästä. Niihin on kai sit lisätty kalustoa ruuhkien purkamiseksi.
Poista