Tuli tarve ostaa pyykinpesukone. Jo pelkästään oikeanlaisen pesukoneen löytäminen verkkokauppojen tarjonnasta oli vaikeaa, sillä vallitsevissa olosuhteissa piti ottaa huomioon muutama seikka. Kuitenkin varsinainen ongelma alkoi vasta tämän, tietokoneen ruudulla tapahtuneen esivalinnan jälkeen.
Verkkovalinnalla löytyi eräs sopiva malli. Kävin kuitenkin vielä varmuuden vuoksi katsomassa kahdessa kodinkone-elektroniikkamyymälässä, mitä niissä olisi tarjolla mahdollisesti verkon lisäksi. Kävin myös erään suuren kaupan suurmyymälän kodinkoneosastolla katsomassa lähinnä juuri sitä pesukonetta, jonka olin katsonut sopivimmaksi verkkokauppatarkastelun perusteella. Käytyäni näissä oikeissa myymälöissä mietin vielä hetken, kunnes seuraavana päivänä menin ostamaan kyseistä pyykinpesukonetta tuohon suurmyymälään. Sitten alkoikin vaihe.
Selvisi, että esittelykappaleen lisäksi myymälässä ei ollut varastossa haluamaani pesukonetta. Olin ajattelematon, kun en huomannut tuollaista asiaa varmistaa jo etukäteen ennen kuin menisin paikalle ostoaikeissa. Sinänsä tämä turha käynti on merkityksetön suuressa kokonaisuudessa. Haluamani pyykinpesukoneen saamisaikataulustakaan ei ollut selvyyttä. Tässä vaiheessa pidin asiaa kuitenkin sen verran kiireellisenä, että kerroin ostavani koneen saman suuren kaupan verkkokaupasta, vaikka mielelläni olisin sen tästä myymälästä ostanut. Tuolta verkkokaupasta olin sen alun perin löytänytkin, joten tiesin toimitusajan.
Menin mainittuun verkkokauppaan ja valitsin ostoskoriini tuon sopivan pesukoneen asennuksineen ja vanhan pois vienteineen. Samalla toimitusaika tarkentui vieläkin lyhyemmäksi, hyvin nopeaksi siis. Tarkistin joka vaiheessa huolellisesti, että ostoskorissa on koko ajan oikea määrä ja hinta eli yksi oikean merkkinen pesukone lisäpalveluineen ja oikea hinta. Lopulta ostosprosessi kaatui erääseen ”virheilmoitukseen”.
Aloitin alusta. Tällä toisella kerralla ostosprosessi kaatui erääseen toiseen ”virheilmoitukseen”. Aloitin kolmannen kerran alusta. Tarkistin jälleen, että määrä ja hinta ovat oikein. Menin ”kassalle”. Ja vielä tarkistin määrän ja hinnan.
Nyt kassalle mentäessä määrä olikin kolme pesukonetta valituilla lisäpalveluilla, ja myös hinta oli kolminkertainen. Lopetin. En siis sentään ehtinyt onneksi maksaa.
Tarkistin varmaankin joka yrityksen välissä ja tietysti jälkeenpäin, ettei vaan ollut mennyt maksua jostakin syystä näistä katkenneista ostoyrityksistä eikä ollut tullut tilausvahvistusta sähköpostiin. Päätin kokemukseni jälkeen, että en kokeile kyseistä verkkokauppaa enää.
Epäonnisten ostoyritysten jälkeen lähetin kuvauksen tapahtuneesta tämän verkkokaupan asiakaspalveluun. Halusin erityisesti varmistaa, ettei myöskään heillä näy tilausta eikä veloitusta. Mainitsin asian selvittelyn kiireellisyydestä, mutta kuten arvelinkin, se mainittu tyypillinen kaksi päiväähän siinä meni vastauksen saamisessa. En pitkitä tarinaa heidän vastauksen kuvailulla, vaan kerron seuraavasta vaiheesta.
Saamani vastauksen ja selvityksen huojentamana aloitin alusta, eli soitin myymälään josta ensiksi olin tätä pesukonetta ostamassa mutta jossa saatavuusaika aikaisemmalla yrittämällä osoittautui epämääräiseksi, kuten mainitsin. Myymälä on siis samaa ketjua äskeisen verkkokaupan kanssa. Sanotaan nyt vain lyhyesti tähän, että myymälästä lupasivat soittaa kun haluamani pyykinpesukone tulee, mahdollisesti heidän arvioimassaan ajassa. Vaikka luotinkin että he kyllä soittavat, niin soitin itse tuon arvioajan jälkeen, että mikähän on tilanne. Tilanne tuntui olevan avoimesti odottava, ja tässähän tätä odotusta on sitten riittänyt.
Myymälää en voi mielestäni mitenkään moittia, näiden tietojen perusteella, vaan ymmärtääkseni saatavuusongelmat johtuvat jostakin myymälää edeltävästä osasta jakeluketjua, tuoteportaasta.
Kun tuolla aiemmin kerroin verkkokauppakokemuksestani ja että en enää käytä kyseistä verkkokauppaa, niin edelleen on sujuvia verkkokauppoja. Niissä opastetaan käyttäjää eri vaiheissa selkeästi, ja niissä on selkeät painikkeet näkyvissä takaisin paluuta ja muuta tarvittavaa toimintaa varten. Käytin jokin aika sitten erästä erikoisalan verkkokauppaa, joka toimi mukavasti ja selkeästi, eikä hidastellut eikä vaihdellut näkymäänsä yllättäin. Sen ostoksen yhteydessä, itse aisassa jälkeen mutta ennen tavaran lähtemistä, rupesi vaivaamaan kuitenkin eräs toinen seikka. Se liittyy kommunikaatioon. Samanlaista ongelmaa esiintyy myös muilla aloilla. Yksinkertainen mutta tärkeä asia ei meinaa onnistua. Kerron aiheesta ehkä myöhemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti