tiistai 31. heinäkuuta 2012

Suomen Pankin tutkimus iPhonesta ja Applesta

Onhan tämä nyt jännää, että Suomen Pankki on selvitellyt iPhonen merkitystä Applen arvolle (tulkitsinkohan edes suunnilleen oikein tuon tutkimuskysymyksen). Tällaiset tutkimuksethan sopisivat luontevasti jollekin markkinatutkimuslaitokselle, bränditutkimuslaitokselle tai arvonmuodostuksen tutkimuslaitokselle (markkina-arvo, tasearvo, osakkeen arvo jne.). Tutkimusta koskevaa juttua Taloussanomista lukiessani toivoin hartaasti ja toivon yhtä hartaasti edelleen, että Suomen Pankki rahastaa tutkimuksellaan täysimääräisesti eikä tee tällaisia sinänsä kiinnostaviakin tutkimuksia aivan yleishyödyllisyysperiaatteella. Toki on kiinnostavaa lukea tutkimuksia, joissa selvitetään jonkin tuotteen, tuotemerkin, brändin tai yrityksen arvonmuodostusta ja siihen liittyvää hypeä ja muuta vastaavaa, mutta Suomen Pankille sopivimmat tutkimusalueet liittyvät mielestäni valuuttaan, rahaliittoon, rahoitukseen, inflaatioon ja esimerkiksi markan kellutukseen joitakin mainitakseni. Tällaiseen näkemykseen Suomen Pankki kuitenkin todennäköisesti vastaisi, ettei asemansa takia voi spekuloida tai tutkia tai jotain.

Oli siis toisaalta ihan kiva lukea tästä Suomen Pankin tekemästä Apple-iPhone-tutkimuksesta Taloussanomista, mutta taas toisaalta pani vähän miettimään eikä ihan vähänkään. Nyt täytyy vain toivoa, että Suomen Pankki saa tuosta tutkimuksestaan hyvän korvauksen joltakin taholta, siis markkinoilta, ei esimerkiksi Suomen valtiolta eikä oikein EU:ltakaan koska tuo EU:kin on yhtä kuin me tavalliset ihmiset eikö olekin. Tai kuka tietää vaikka Suomi tai EU olisi käynnistämässä jonkin maailmanluokan it-projektin, jolloin Suomi tai EU voisi hyötyä suunnattomasti tämän tutkimuksen tuloksista, mutta miten juuri Suomen Pankki päätti tehdä kyseisen tutkimuksen?

Lukekaa Taloussanomia, sillä siinä on mielenkiintoisia juttuja toistaiseksi jopa ilmaiseksikin. Maksullisia on sitten vielä lisäksi, mutta niihin en ole itse koskenut vielä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti