torstai 16. helmikuuta 2012

Facebookin arvo ja anti?

Olen mielenkiinnosta pohdiskellut, mikä olisi Facebookin ”järkevä” pörssiarvo, markkina-arvo, miten vain. Julkisuudessa liikkuneet arviot 75 – 100 miljardista dollarista, jopa yli senkin, tuntuvat huimilta. Tulee jälleen mieleen kupla.

Facebook saa tulonsa pääasiassa mainoksista. ja hyvinhän se on niitä onnistunut keräämään. Myös voittoa on kertynyt vuonna 2011 vajaa 700 (688) miljoonaa dollaria vajaan 4 (arviolta 3,7) miljardin liikevaihdolla. Tällä menolla yrityksestä tulee erittäin kannattava, kun kehittämiskulujen osuus varmaankin vielä vähenee selvästi. Mutta onko mainostulojen kasvu tukevalla pohjalla? Tuon kasvun pitää lisäksi olla hyvin nopeaa, jotta jopa 100 miljardin dollarin markkina-arvo tässä vaiheessa olisi perusteltu.

Kuvitellaanpa, että miljardi ihmistä ostaisi Facebook-mainonnan innoittamana vuosittain kukin 20 dollarilla tuotteita ja palveluita. Se merkitsisi 20 miljardin dollarin myyntiä Facebook-mainostajille. Mikä olisi se mainosraha, joka tuon lisämyynnin saavuttamiseksi kannattaisi mainostajien käyttää, jotta lisämyynti olisi vielä kannattavaa?

Oletetaan, että 20 miljardin lisämyynnistä Facebook-mainostajille jäisi vaikkapa 10 miljardia dollaria katetta tuotantokustannusten jälkeen. Jotta myynti olisi kannattavaa eli jotta mainostajat saisivat ”voittoa” tästä lisämyynnistä, Facebook-mainonta ei saisi viedä ainakaan koko tuota 10 miljardin katetta. On otettava huomioon lisäksi se, etteivät kaikki Facebook-mainontaan käytetyt rahat mene suinkaan Facebook-yhtiölle, vaan mainostajat joutuvat käyttämään Facebook-mainonnassa apunaan mainostoimistoja ja muita palveluntuottajia. Olkoon Facebook-yhtiön osuus vaikkapa 7 miljardia, jolloin tämä 7 miljardia olisi karkeasti Facebookin liikevaihto vuodessa. Tämä on mielestäni se potentiaalinen taso, jonka jälkeen kasvu ei olisi enää nopeaa.

Facebook (Facebook Inc) saavuttaa ajan myötä varmaankin erinomaisen kannattavuuden, sanotaan vaikkapa 50 prosentin tuloksen. Se olisi 3,5 miljardia dollaria vuodessa edellä mainitulla 7 miljardin dollarin liikevaihdolla. Kun oletukseni mukaan tuossa ei olisi enää nopean kasvun varaa, yhtiön pörssiarvo olisi järkevää arvioida tuon 3,5 miljardin vuosituloksen mukaan.

Jos 3,5 miljardia kerrottaisiin melko maltillisella p/e-luvulla 15, saataisiin Facebookin arvoksi 52,5 miljardia dollaria. Arvioni "järkeväksi" Facebookin arvoksi olisi siis enintään noin 50 miljardia dollaria.

Käytin siis yksinkertaisuuden vuoksi p/e-lukua arvion perusteena enkä nykyarvolaskelmaa. P/e-luku vastaa tavallaan osakesijoituksen takaisinmaksuaikaa vuosissa. Minusta Facebookin kasvumahdollisuudet eivät ole suuret, joten senkin takia tyydyn tällaiseen karkeaan takaisinmaksuajatteluun.

Facebook-sivustolla on varmaankin paljon sellaista ”ideologista” mainontaa, jonka kannattavuutta mainostaja ei arvioi tuotannollistaloudellisesti vaan ”ideologisesti”. Tällaista olisi esimerkiksi poliittinen mainonta. Ehkä tällaisesta mainonnasta Facebook kykenee saamaan tulevaisuudessa hyvät mainostulot.

Facebook-yhtiöön sijoittamisen kannattavuuden pohdiskelu muuttuu entistäkin hankalammaksi, kun tiedetään että yhtiö ei edes aio maksaa osinkoa. Yhtiön voitolla ei siten ole osingonmaksun kannalta merkitystä. Niinpä mielestäni rahoituslaskelmiin perustuvalta pörssiarvon arvioinnilta menee loppukin pohja. Onhan se nyt kai kuitenkin tähän saakka ollut niin, että yhtiön pörssiarvon eli markkina-arvon eli osakkeiden yhteisarvon muodostuminen pohjautuu lopulta odotettavissa oleviin osinkoihin. Enkä muunlaisessa arvonmääräytymisessä näe edes järkeä sijoittajan kannalta.

Ehkäpä Facebook-yhtiön omistaminen onkin sijoittamista johonkin itseisarvoiseen eikä perinteistä osakesijoittamista. Itse asiassa Facebookin suuri tehtävä onkin kuulemma tehdä maailmasta avoin. Tätä toimintaa yhtiö rahoittaa mainosmyynnillä Facebook-sivustollaan.

Mitä Facebook-yhtiö voisi opettaa suomalaiselle järjestösektorille? Suomalaiset yleishyödylliset järjestöt kutsukaa Mark Zuckerberg luennoimaan. Liikenisiköhän häneltä neuvoja siihen, miten järjestöt ratkaisisivat yhä haasteellisemmat rahoitusongelmansa tulevaisuudessa? Järjestökenttähän on äärimmäisen verkostoitunut henkilöitä myöten esimerkiksi Facebookissa, joten nyt vain houkuttelemaan runsaasti sponsoreita jotka haluavat syystä tai toisesta olla mukana rahoittamassa paremman Suomen rakentamista järjestöjen kanssa.

Ehkä tuo minun ideani järjestösektorin ja sen uudenlaisten rahoittajien yhteistyöstä paremman Suomen edistämiseksi on loistavampi, kuin miltä se juuri nyt itsestäni näyttää (heh). Erinomaisista ideoista puheen ollen google on kyllä hieno juttu. On upeaa, että voi googlata. Muutenhan ei tulisi juuri mistään enää mitään.

On kummallista, että Facebookin julkisuudessa liikkuvan markkina-arvoarvion ja Googlen markkina-arvon ero on niinkin pieni. Edellinen huitelee jopa sadassa miljardissa, kun jälkimmäinen on ”vain” 155 miljardia dollaria. Jälkimmäisen eli Google-yhtiön hinnan maltillisuutta kuvaa myös p/e-luku joka on alle 20. Ei mikään hirmuinen luku, sillä Google ei ole pörssiyrityksenä vielä vanhakaan. Miten käy Facebookin markkina-arvon?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti