perjantai 1. marraskuuta 2013

Junaliikenne ja syrjäytyminen

Mitä siitä seuraa, jos vastoin odotuksia veturinkuljettaja ei saavu lähtevään junaan? Vielä toistaiseksi siitä seuraa helposti se, että 200 000 ihmistä ei ehdi ehkä kohta lähtevään työpaikkaansa tai muualle. Tuo oli junaliikenteen huono uutinen. Junaliikenteen hyvä uutinen on toivottavasti tulevaisuudessa se, että mainittua riippuvuussuhdetta syystä tai toisesta ei enää esiintyisi. Sehän merkitsisi, että jopa 200 000 ihmisen mahdollinen syrjäytyminen hidastuisi hitusen.

Helpoiten syrjäytymisen ehkäisyn tavoitteeseen päästäisiin, kun jokainen yksilö pääsisi edes nykyiseen työ- tai muuhun toimintapaikkaansa olemassa olevilla liikenneyhteyksillä. Esimerkinomaisesti yksi käytännön edellytys tähän olisi, että myös veturinkuljettaja saapuisi lähtevään junaan odotusten mukaisesti. En tarkoita tuota äskeistä sekuntilleen vaan että joka junaan tarvittaessa kuitenkin saapuisi veturinkuljetaja eikä olisi aivan tämän päivän tapaisia puoliylläreitä. Onhan se parempi, että ihmiset itse aktiivisesti pääsevät ehkäisemään omaa syrjäytymistään junalla tai muuten kuin että tuhansille ihmisille pitäisi keksiä jotakin virallista toimintaa syrjäytymisensä vastikkeeksi.

Jos kuitenkin joidenkin avainhenkilöiden on ”pakko” mennä lakkoon jopa työehtosopimuksen voimassaollessa, potentiaalisten matkustajien syrjäytymisen ehkäisemisen kannalta olisi tärkeää että osa liikennemuodoista aina toimisi. Onneksi näin tapahtuukin enimmäkseen. Tosin sekään ei auta niitä, jotka ovat juuri sen seisahtuneen liikenneyhteyden varassa.

Esitän vielä filosofisen kysymyksen: Voiko laiton lakko olla laillinen? Kysymys tulee siitä, että laittomia lakkoja kuitenkin järjestetään ajoittain toistuvasti ja tarkoituksella. Voiko laiton lakko olla hyväksyttävä? Onko joidenkin veturinkuljettajien työehtosopimuksen aikainen työnseisaus laiton? Käsittääkseni työehtosopimuksen voimassa ollessa työnseisaus nimenomaan on laiton. Mutta onko se tosiaan laiton laiton, vai voiko tuollaista edes kysyä? Yleisesti, millaisissa tapauksissa on laillista olla laiton? Millaisissa tapauksissa on hyväksyttävää olla laiton?

Toistaiseksi siis yksi hyvä keino ehkäistä syrjäytymistä on se, että syystä tai toisesta myös veturinkuljettaja saapuu lähtevään junaan. Syrjäytyminen ei koske pelkästään työelämää vaan monenlaista muuta osallistumista, joka edellyttää junaliikenteen jatkuvuutta. Linja-auton kohdalla on täsmälleen sama, mutta ainakin tätä kirjoitettaessa se kulkee hyvin. On muuten tarpeenkin. Ilmeisesti tänä viikonloppuna on käyttöä monella.

Missään tapauksessa edellä oleva ei ole kritiikkiä VR:ää kohtaan, mikä varmaan tulikin selväksi.

Kiinnostavaa on, miten paljon joukkoliikennettä voidaan automatisoida turvallisesti tulevaisuudessa. Hiukan toisaalta epäilyttää, mutta toisaalta pitää olla avoin tekniikan suomille mahdollisuuksille. Yksi pikku kysymys tähän liittyen on myös, missä sen kuljettajan pitää sijaita.

Olet sitten veturinkuljettaja tai et, lue myös blogin muita kirjoituksia. Lue vaikka koko blogi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti