Menin demarin sivulle pitkästä aikaa katsomaan, mitä demarilla olisi tarjota lähinnä niin kuin politiikan alueelta. Miksei muultakin alueelta, mutta puoluelehdestä tulee enimmäkseen haettua poliittista tarjontaa.
Eipä siellä mitään niin mielenkiintoista näyttänyt olevan, että olisin viitsinyt klikata. Semmoista aika kuivaahan se sisältö. Mutta sitten blogiosastolta osui Juha Sipilää koskeva otsikko ”Vinkkejä Juha Sipilälle”. Olin juuri lukenut keskustan Verkkoapilasta kansanedustaja Anu Vehviläisen bloggauksen siitä, kun Juha Sipilä oli antanut luvan tulla polvitaipeeseensa potkaistuksi jos rupeaisi muistuttamaan tyypillistä poliitikkoa. Tästä luvanannosta olivat muiden puolueiden edustajat sitten kuulemma pahoittaneet mielensä tai ainakin teeskennelleet pahoittaneensa. Niinpä tuo kilpailevan puoluelehden Demarin samaa aihepiiriä koskeva blogiotsikko ja alkuteksti herättivät kiinnostukseni. Mutta ainoastaan herättivät, ei muuta tällä kertaa.
Klikkasin ainakin neljä kertaa kyseistä juttua ja vielä varmuuden vuoksi eri kohdista, kirjoittajan kuvan kohdalta, kirjoittajan nimen kohdalta, otsikon kohdalta ja tekstin kohdalta, muita vaihtoehtoja en löytänyt. Mutta lukematta jäi bloggaus. Olisi ollut vieläpä kiinnostava kirjoittaja, Mikael Jungner nimeltään. Klikkauksen seurauksena ei löytynyt blogitekstiä eikä muunkaanlaista pakinatekstiä vaan kaupallisia tiedotteita, sellaisia joissa mainostetaan muun muassa seuraa, laskutuspalvelua ja blogin luontiakin taidettiin mainostaa. No ei sekään vielä niin mitään, samahan se on verkkolehdissä yleensä, että ensimmäisinä tulevat esiin mainokset, mutta toisin kuin verkkolehdissä yleensä tässä tapauksessa nuo mainosotsikot tuntuivat jäävän siihen pysyvästi. Vai olinko liian malttamaton. En myöskään havainnut ´sulje´-nappia tai muutakaan ohituskaistaa, joten ei auttanut muu kuin paluu lähtöpisteeseen.
Toivottavasti kaikki poliittisen median kuluttajat eivät ole minunlaisiani vaan käyttävät sitten noita mainosten ja ilmoitusten tarjoamia tuotteita ja palveluita, jotta lehti pärjää. Ilmoitustulot ilmeisesti ovat jatkossakin merkittävä tulonlähde media-alalla, tai mistä minä tiedän. Joka tapauksessa demarin idea on hyvä, ehkä! Siinähän yhdistyvät kaikki osaset kohdalleen: otsikon aihe on mitä kiinnostavin, kirjoittajana on tunnettu henkilö jolla on aina kiinnostavaa sanottavaa, ja näin houkuteltu lukija ohjataan kaupallisiin tiedotteisiin. Onhan se nerokas ansaintalogiikka (meinasi tulla muuten 3 g:tä tuohon). Demari ja demarit, jatkakaa valitsemallanne tiellä forever.
Varmuuden vuoksi vielä huomautan, että olisi ihmeellistä jos tuo ilmoitusten ilmestyminen blogitekstin sijaan johtuisi vain minun käyttöliittymästäni, kun muutenkin olen yrittänyt eliminoida näytöltäni mainoksia minkä olen pystynyt, tosin en ole pystynyt, ei noista käyttöjärjestelmätarjoajan mainoksista pääse mitenkään eroon, niin se on sanoi käyttöjärjestelmä kun yritin. No mennään sitten näillä, ei haita.
Tein vielä yhden testin, klikkasin Tarja Filatovin blogausta tuosta Mikael Jungnerin blogauksen vierestä, ja se klikkaus kyllä vei suoraan blogitekstiin. Jännää kyllä, mutta osoittanee ainakin että ei johdu minusta. Ja vaikka oma säätöni olisi ´mukautetut mainokset´, niin ei kai se mukauttaisi vain joidenkin bloggaajien kohdalla ja joidenkin toisten ei, siis että Mikael Jungnerin bloggauksen kohdalla minulle esitettäisiin mukautettuja tai yleensäkin mainoksia ja Tarja Filatovin bloggauksen kohdalla ei esitettäisi. Eivätkä nuo mainitut mainosaiheet tunnu minulle mukautetuilta paitsi bloginteko, mutta turha sitäkään on meikäläiselle mainostaa, pysyn tässä mikä on.
Lue myös blogin muita kirjoituksia, lue vaikka koko blogi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti