Modeemi oikutteli enkä päässyt verkkoon. Harmitti vietävästi. Onneksi tuli soitettua lopulta operaattorin asiakaspalveluun, joka palveli oikein hyvin. Keskustelussa alkoi näyttää vakuuttavasti siltä, että modeemini todellakin oli mennyt rikki. Voi voi, miten se juuri nyt, ajattelin itsekseni, onhan se tähänkin asti toiminut. Uuden hankinta kuitenkin oli edessä joka tapauksessa.
Ei siinä muuta kuin seuraavana aamuna kauppaan hakemaan hyllystä uusi modeemi. Menin operaattorin omaan kauppaan, vaikka kuulemma operaattori tukee muualtakin saatavia modeemeja. Ajattelin, että operaattorin omaan kauppaan meneminen olisi varminta ja kätevintä. Varminta ennen kaikkea siinä mielessä, että jos sitten kuitenkin sillä uudellakin modeemilla oikkuilu jatkuisi, niin voisi ainakin olla vakuuttunut siitä että laite on täysin kelvollinen. Jos olisi muualta ostettu modeemi ja jos oikkuilu jatkuisi silläkin, niin olisi epävarma olo että mikä tässä nyt temppuilee eli eikö se uusi modeemi olekaan sopiva vai onko sittenkin vika jossakin muualla. Tietotekniikan kanssahan on muutenkin juuri tällaista jossittelua ja arvuuttelua ihan riittävästi.
Kaupassa sanoin tiskillä, että laajakaistamodeemi pitäisi hankkia. Ehkä esitin asiani puutteellisesti ja hetken päästä sönkötin siihen jotakin muka tarkentavaa, minkä jälkeen myyjä pyysi henkilötodistukseni ja katsoi nykyisen liittymäni tiedot. Sanoi sitten hetken päästä hinnan, joka oli yli seitsemän kymppiä, ja että lähetys tulee muutaman päivän päästä postissa ja siitä tulee ilmoitus ja esitti maksutavan. Minä järkyttyneenä, sokissa ja kaikessa sellaisessa missä sitä on tapana kaupan tiskillä olla, että eikö niitä modeemeja ole täällä. Ei ole kuulemma. Huhhuh ja olisi ihan pakko jo päästä verkkoon, kun siellä saattaa olla ihan tärkeääkin asiaa katsottavana ja kun pitäisi tänään tehdä eräs asiakirja verkossa. Näin siis tuumailin mielessäni, en sentään ääneen sanonut kaikkea. Meni kyllä se aamupäivä ja koko loppupäiväkin pilalle sen tiedon johdosta, että modeemin toimitus tapahtuu vasta muutaman päivän päästä. Olisi luullut, että niitä nyt ainakin on hyllyssä operaattorin myymälässä. Ja vielä maksoikin aika paljon.
No pakkohan se oli jotakin päättää ja ottaa se modeemi vaikka sitten muutaman päivän päästä. Kysyin vielä, että mitenkähän kauan siinä toimituksessa menee, elätellen toivoa että jos vaikka vielä samalla viikolla, edes mahdollisesti. Sanoi myyjä, että saattaa tulla loppuviikostakin. No se vähän lohdutti, ainakin se mahdollisuus että toimitus olisi postissa jopa jo loppuviikosta.
Tuo oli keskiviikkoa. Jäin odottamaan malttamattomana. Arvelin, että hyvä jos edes perjantaina tulisi, mutta eihän se kovin varmalta tuntunut kun on joulukin tulossa. Tuli lopulta se perjantai ja jännäilin tulisiko saapumisilmoitus. Kun kyseessä on operaattori eli tekstiviestin ja muun viestinnän osaaja ja toteuttaja, niin elätin toivoa että kyllähän se saapumisilmoitus tulisi nopeimmalla ja fiksuimmalla tavalla. Sillä tavalla, että sen modeemin ei tarvitsisi odottaa minua postissa pahimmillaan jopa päiväkausia. Olihan tulossa viikonloppu ja kaikki.
Tuli saapumisilmoitus, mikä oli älyttömän onnellinen tapahtuma. Ei tosin tullut tekstiviestinä vaan ihan paperisena postista. Niin muistutettakoon nyt, että en päässyt nettiin koko aikana, kun en ollut tullut hankkineeksi sitä nettitikkua. Mobiililaajakaistahan minulla on ollut palveluvarustuksessa jo jonkin aikaa. Nyt olisi mobiililaajakaistaa tarvittu ihan käytännössäkin. Harmi että en ollut hankkinut nettitikkua kaiken varalta. Tosin katselin, että pirun kalliita ovat nettitikutkin, usb-modeemit, ja miksi niitä milloinkin kutsutaan.
Tuli siis saapumisilmoitus, jolloin lähdin vauhdilla noutamaan modeemiani kahdeksan (8) kilometrin päästä postista, muistettakoon että asun jyväskyläläisessä kaupunginosassa. Onneksi bussit kulkevat. Pääsin vihdoin sinne postiin ja pääsin modeemin kanssa kotiinkin. Ai niin, meinasi aivan unohtua tämän jutun kannalta yksi tärkeimmistä seikoista, tuon saapumisilmoituksen mukaan lähetys oli tullut jo edellisenä päivänä torstaina. No niinhän se tuppaa nykyään postilla menemäänkin, että saapumisilmoitus tulee vasta seuraavana päivänä. Se on vielä oma juttunsa tässä kaikessa haasteellisuudessa. Voisiko siinäkin olla jotakin kehittämisen varaa? Mutta tästä herää paljon muita kysymyksiä ja ihmettelyä, kun tavaran lähettäjä on verkko-, teksti- ja muun tietoliikenteen asiantuntija. Tarkoitan alkuperäistä lähettäjää.
Niin tuli se modeemi asennettuakin lopulta turhia aikailematta vaikkakin huolellisesti. Oli siis perjantai ja oli tarve päästä viimeinkin nettiin. Siellä saattaisi olla tärkeää asiaa katsottavana, sähköpostia ja muuta. Ja toimiihan tämä nyt, ja saa toimiakin kun kerran yli 70 euroa maksoikin. No mutta nyt tulee kivaa. Kun tosiaan lähetys oli saapunut erittäin kiitettävästi päivässä postiin(i) eli torstaina, niin sitten perjantaina modeemin jo oltua muutaman tunnin toiminnassakin tuli illalla tekstiviesti että sillä ja sillä numerolla olisi noudettavissa lähetys postista. Tekstiviesti operaattorilta tulee tässä vaiheessa! Herättää kyllä mietteitä. Niin ja myöhemmin huomasin, että jotta asia olisi täydellinen sama viesti oli tullut samaan aikaan myös sähköpostiin, sinne johon en olisi päässyt kotikonstein sitä katsomaan. Toki modeemeja hankitaan muistakin syistä kuin vanhan hajoamisen takia, ja toki sähköpostiinsa pääsee muuallakin kuin kotona, mutta silti. Jos tavarantoimittaja, jolla on kaikki taito ja tekniikka hallussaan, olisi miettinyt vielä hetken hiukan asiakaslähtöisemmin, olisi se "laukaissut" tuon tekstiviestinsä runsasta vuorokautta nopeammin. Olisi lähettänyt tekstiviestin modeemin toimituksesta vaikka torstaina hyvissä ajoin. Ja jos olisi vielä aikaisemminkin lähettänyt tuon tekstiviestinsä, niin olisin ilmeisesti ainakin teoriassa voinut seurata itse lähetyksen kulkua. Näin käsitän asian. Eli kun operaattorilta onnistuu tavaran toimitus noin nopeasti, niin miksi ihmeessä se ei hyödynnä erinomaisuuttaan ilmoittamalla siitä myös asiakkaalleen nopeasti. Mikä mättää? Toki en tiedä, mitä kaikkia esteitä asian toisenlaiselle järjestämiselle on kun en tunne kyseisten yritysten asioita enkä prosesseja, mutta olen kyllä ihmetellyt asiaa.
Vinkkini siis on: Kun tavarantoimittaja, tässä tapauksessa vieläpä operaattori, on nopea toimituksessaan (kiitos siitä), sen ei kannata olla noin vaatimaton vaan sen kannattaa myös tiedottaa tuosta nopeudestaan reippaasti asiakkaalle käytettävissään olevilla menetelmillä. Näitä käytettävissä olevia menetelmiä erityisesti operaattorilla on, kuten perusteellisesti huomasimme. Esimerkiksi voisiko tuon saapumisesta ilmoittavan tekstiviestin ajastuksen automatisoida joustavaksi hyödyntäen käytettävissä olevia lähetyksen etenemistietoja tai sitten muuten vain nopeammaksi?
Toinen melkein vielä tärkeämpi vinkki on seuraava: Olisi eri kiva jos ns. kivijalkakaupassa olisi tuollainenkin tuote kuin modeemi saatavissa heti mukaan. Verkkokauppa on sitten eri kauppaa. Tarkoitushan tässä markkinatalouden viisaudessa ei kai ole, että verkkokaupasta tehdään ainoa ”uskonto”. Tässä käytänkin tilaisuutta kehuakseni, että sain eräästä verkkokaupasta tietokoneen käytännöllisesti katsoen päivässä ovelle. Että sillä lailla. Se verkkokauppa toimi hyvin ja ilmeisesti edullisimmin kyseisen tuotteen osalta.
Lue myös blogin muita kirjoituksia, lue vaikka koko blogi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti