perjantai 23. maaliskuuta 2012

24 kuukauden liittymäsopimukseni

Ilmoitan jo nyt puolitoista vuotta ennakkoon, että luovun nykyisestä Sonera-kännykkäliittymästäni kun sopimuskausi päättyy. Syy on se, että liittymän hinta-hyöty-suhde omalta henkilökohtaiselta kannaltani on epäedullinen. Puhun nyt itsestäni, en muista.

Ensinnäkin, Sonera-sopimukseeni eivät sisälly tekstiviestit, jotka ovat olleet minulle tärkeitä tähän asti, mutta siihen sisältyy itselleni tarpeeton nettipaketti. Liittymäni ainoa minulle hyödyllinen osapaketti on 600 minuutin puhepaketti. Tästä hyödystä (ja minulle tarpeettomasta nettipaketista) maksan noin 25 euroa kuukaudessa, kun viittä euroa halvemmalla saisi 500 minuuttia puhetta ja tekstiviestejä yli tarpeeni. Toivottavasti olen oikeassa. Näin se oli ainakin ennen ja näyttäisi olevan edelleenkin.

Se, että minulla nyt on tällainen hinta-hyöty-suhteeltaan omalta kannaltani epäedullinen liittymä, on oman vapaaehtoisen päätökseni tulos. Olin ostamassa kännykkää ja sain sen edullisella hinnalla, kunhan otin samalla tämän Sonera-liittymän. Selvyyden vuoksi todettakoon, että kännykän maksoin heti, joten kuukausimaksu koskee vain liittymää.

Vaikka olinkin olevinani tarkka harkitessani kaupan kannattavuutta, en sittenkään ollut riittävän valpas. Onnistuin nimittäin jäämään siihen käsitykseen, että uuteen sopimukseen kuuluisi jonkinkokoinen tekstiviestipaketti. Vertasin koko ajan entistä ja tätä uutta liittymäsopimusta siltä pohjalta. Mutta se osoittautui väärinkäsitykseksi, ja nyt maksan jokaisesta tekstiviestistä.

Koska kulut on kuitenkin pidettävä kurissa, lähetän tekstiviestejä mahdollisimman vähän enkä myöskään hanki edes minimitekstiviestipakettia. On tietysti nurinkurista, että juuri tekstiviestejä joutuu rajoittamaan. Toisaalta siihen oppii, ja ongelmaa voi kiertää. Olen siinä mielessä palveluntarjoajan kannalta huono tapaus.

Liittymäsopimukseeni tarjouksen ehtona kuuluvaa nettipakettia myydään sillä perustelulla, että netinkäyttö kännykällä on nopeasti kasvava ”tulevaisuuden” käyttömuoto. Ei ole kuitenkaan minulle, koska en tykkää käyttää nettiä kännykällä.

Puolentoista vuoden kuluttua siis vaihdan alle 20 euron liittymään, joka puheajan lisäksi sisältää riittävästi tekstiviestejä. Tuo alle 20 euroa noilla paketeilla on tietysti vain esimerkki tämän hetken markkinatarjonnasta. Katsotaan, mikä on tilanne vuoden 2013 syksyllä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti