keskiviikko 28. marraskuuta 2012

Maksumuurit umpeen yhteisvoimin – siinä median tulevaisuus

Tähän asti nimenomaan sanomalehtiyhtiöiden liikevoitot ovat olleet hyvää tasoa, mutta nyt on alkanut kuulua ininää, että vaikeaa tulee olemaan jatkossa. Ansaintakeinot ovat kuulemma vähissä, kun on tapahtumassa tämä mediakulutuksen murros ja kun uuden kehittämisessä ei ole päästy edes alkuun. Ihmettelen kyllä taas. Mikä saamattomuus näitä perinteisesti niin mahtavia lehtiyhtiöitä ja kustannusyhtiöitä nyt on ruvennut vaivaamaan. Kaikkihan me olemme kuulleet jutut siitä, miten yksi suuri mediakonserni on menneinä vuosina lähestynyt muita vaikutusvaltaisia mediakonserneita esimerkiksi sen tiimoilta, että mitäs jos liityttäisiin EU:hun. On oikein yhdessä tuumin hoidettu tällainen Suomen nykyisyyteen ja tulevaisuuteen vaikuttava ”pikku juttu”. Suurin ilmoituksin on kampanjoitu tällaisten valtakunnan tason asioiden puolesta. Ja ilmeisesti edelleenkin on tällaista mahtipontista henkeä liikkeellä ties minkä asioiden puolesta, mutta sitten iskee saamattomuus, kun olisi laitettava kuntoon mediayhtiöiden omat ansaintamallit. Ei näytä onnistuvan sitten millään. Pelkkää näpertelyä sen sijaan on havaittavissa.

Jos media pystyy yhteistuumin, ja kai yksinkin, ajamaan valtakunnan tason suuria kysymyksiä, sen on pystyttävä sitäkin helpommin ajamaan ikiomia intressejään liiketoimintojensa suhteen. Nyt Sanoma-konsernin riittävän korkea henkilö ottakoon puheeksi Alma Median ja onkos niitä vielä muita kollegojen kanssa sen, että mitäs jos ensi maanantaihin mennessä tukittaisiin maksumuurit täydellisesti ja ruvettaisiin tekemään samalla niin koukuttavaa sisältöä, että yleisö ryntää maksumuurin toiselle puolelle vaikka millä hinnalla. Ei voi olla vaikeaa. Tämänhän pitäisi olla osakkeenomistajien mitä suurimman mielenkiinnon kohteena ja mediakonsernien hallitusten ja johtoryhmien erityisesti. Se on vain puheeksi otto mediatalojen kesken, ja ansaintapuoli on kunnossa sen jälkeen. Sisällön tason nostaminen, mikäli tarpeen, onnistuu kyllä, sillä onhan toimitusten käytössä palkattuina ja free-suhteessa vaikka kuinka paljon lahjakkaita hyvin koulutettuja ahkeria mediatyöntekijöitä. Kyllä siitä irtoaa.

Sekä sisältöasiat että tulovirta on siis saatavissa kuntoon. Mikä vielä mättää? Valta on täysin omissa käsissä. Päätätte vain.

Mutta mitä tekevät mediat ja kustannusyhtiöt sen sijaan, että keskittyisivät itseään lähimpänä oleviin asioihin oman tulovirtansa kannalta. En olisi todellakaan uskonut tässä veroparatiisien maassa, että ne suunnittelevat lehtien kierrättämistä Norjan ja Ahvenanmaan kautta välttääkseen pienen yhdeksän (9) prosentin arvonlisäveron (alv). Tähänkö on tultu. Uskomatonta, mutta toisaalta tämä on pysäyttävin talousuutinen aikoihin. Näitä lisää hei media. Jatkakaa tällä tiellä. Että oikein Norjan (Norge) tai Ahvenanmaan (Åland) kautta. Sana kierrätys saa samalla uuden merkityksen. Se tarkoittaa Ahvenanmaan kautta. Onko tässä nyt ihan vakavasti kyse siitä, että printtimedian loppumetreillä kokeillaan vielä tätä pienen arvonlisäveron (alv 9 %) kiertämistä, jotta vielä hetki selvittäisiin näiden verojen kanssa. Pitääkö minunkin paikallisesta S-marketista tullessani kiertää Ahvenanmaan kautta? Ei onnistu. Vielä kyllä ehkä jotenkin voisin sen omasta puolestani tehdäkin, mutta toisin kuin lehtien ruuan tuoreus kärsisi. No jos tarkkoja ollaan, niin ruuassa on nykyään pitkät säilyvyysajat, joten ei se nyt ihan siihenkään kaatuisi. Toistan muuten tässä vanhan ideani siitä, että pitäisi olla saatavilla ruuaksi kelpaavia lehtiä tai kirjoja. Nyt tämäkin idea saa uutta puhtia tuon Ahvenanmaa-kierrätyksen johdosta. Nämä ovat kuulkaa vakavia asioita.

Yrittäkää lehdet ryhdistäytyä, ja hallitus kanssa. Olisi pitänyt tehdä jo alun perin niin päin, että tilattaville paperilehdille täysi arvonlisävero (alv) ja sähköiseltä medialta kaikki vero pois vuosikausiksi ja sinne kehityspanokset, mutta ei kun tämäkin asia piti hoitaa väärin päin. Tämä, että verohuojennukset olisivat kuuluneet pikemminkin sähköiselle puolelle, ei ole pelkästään minun ajatukseni (en siis omi sitä), vaan olen lukenut samansuuntaisen mielipiteen myös jonkun toisen esittämänä.

Vielä yhteenvetona, että mediatalot nyt puhukaa keskenänne, että aloitatte kunnon maksumuurit välittömästi, nostatte sisällön tasoa siltä osin kuin on tarpeen ja keskitytte enemmän muuhun kuin siihen, kierrätetäänkö lehtiä Ahvenanmaan vai minkä arvonlisäveroparatiisin kautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti