torstai 21. helmikuuta 2013

Eräs brändi ja saman talon toinen brändi – laskutus teetti töitä

Vaihdoin erään konsernin sisällä brändistä toiseen, kun minulle tuota toista brändiä puhelimessa tarjottiin. Tietysti varmistin myyjältä, että kai nyt sitten kuukausilaskutus brändiltä toiselle siirtyy joustavasti ja ongelmitta. Vakuutti myyjä, että kyllä kyllä kun ollaan vielä samaa taloakin. Tuo sopimus tehtiin tammikuussa.

Tuli viime lauantaina sähköpostiin ensimmäinen lasku uudelta brändiltä. Katsoin, että tuossahan on eräpäivään aikaa joten eipä siinä mitään. Sitten muistin, että juurihan tililtäni taisi lähteä maksu entisen brändin viimeisestä laskusta (laskutuskausi 2 kk kyseisellä brändillä). Rupesin tutkimaan asiaa tarkemmin, jolloin selvisi että nyt on mennyt yhden kuun laskutus päällekkäin brändien kesken. Oli siis lauantai.

Soitin samana päivänä entisen brändin asiakaspalveluun, joka tuntui ymmärtävän ongelmani heti ja erittäin ystävällisesti. Joutui kuitenkin siirtämään laskutusongelman varsinaisen käsittelyn laskutushenkilölle. Hetken aikaa juteltiin, ja lopulta laskutusongelma vaikutti olevan selvä. Ajattelin olla joustava ja ehdotin, että hyvitetään entisen brändin ylilaskutus uuden brändin laskuissa, että ei tarvitse siirrellä rahoja eestaas. Tuntui selvältä. Sovittiin vielä, että saan tekstiviestikuittauksen, että korjaus onnistuu näin (tai että onnistuuko se näin).

Itselleni jäi aivan pienen pieni epävarmuus sen suhteen, korjaantuisiko laskutusasia nyt tällä selvittelyllä varmasti. Jäin odottamaan luvattua kuittausviestiä.

Kuittausviestiä ei kuulunut vielä seuraavan viikon alussakaan, mikä ei ainakaan vähentänyt pientä epäilystäni asian hoitumisen suhteen. Viimein keskiviikkoaamuna tuli tekstiviesti uuden brändin nimissä. Siinä sanottiin, että sovittu siirto (hyvitys entisen brändin maksuista uuden brändin laskuille) onnistuu mutta että tarvitaan kuitenkin ”tarkat maksutiedot” jotta löytävät kyseisen (ylimääräisen) suorituksen hyvityssiirtoa varten. Lievästi sanoen en ollut iloinen.

Valitettavasti en juuri sillä hetkellä ollut laskutustietojeni äärellä, kun mainittu ilosanoma tuli. Ensinnäkin ihmettelin, mitkä ihmeen ”maksutiedot”. Eikö tuota voisi sanoa yhtään täsmällisemmin? Ennen kaikkea ihmettelin, että ei voi olla totta että niillä siellä yrityksessä ei ole niitä tietoja kun juurihan siellä kaksi ihmistä katsoi tarvittavia tapahtumia ja totesi että virhe on ja selvä juttu. Mitä tämä minulta kysyminen siis oikein meinaa? Mitä sellaista välttämätöntä tietoa minulla muka olisi, jota heillä ei ole. Jälkeenpäin tajusin, että jos näin olisikin niin miten he voisivat luottaa pelkkiin minun tietoihini jos niitä ei ole heillä. Kaiken kaikkiaan asia vaikutti uskomattomalta siinä vaiheessa.

Kun pääsin paikalle asiakas- ja muiden tietojeni luo, soitin taas kerran asiakaspalveluun. Myös tällä kertaa soitin nimenomaan entisen brändin asiakaspalveluun, koska sieltähän sen tiedon ja korjauksen oli tarkoitus lähteä liikkeelle uuden brändin suuntaan. Pääsin lopulta internetlaskutukseen. Siellä vastasi tutun kuuloinen (saatan toki muistaa äänen väärin) henkilö, joka ymmärsi puolesta sanasta missä mennään. Tällainen vastaanotto aina lisää luottamusta. Hänelle oli täysin selvää ja yksinkertaista, miten asian olisi pitänyt ja miten sen pitää mennä. Hän sanoi tekevänsä saman tien tarvittavat merkinnät siten, että nyt se laskun hyvitys lopultakin onnistuisi.

Asiakkaana minun on vaikea arvailla, mistä mikäkin johtuu, mutta ehkä tässä on ollut kyse jonkinlaisesta tiedonkulun katkoksesta tai esteestä. Ehkä joku ei ole tavoittanut jotakin toista tai joku ei ole päässyt kaikkiin tarvittaviin tietoihin ja sitten on kysytty minulta asiakkaalta eli on ”ulkoistettu” osa rutiineista.

Joka tapauksessa itsestänikin tuntuu hullunkuriselta äheltää parin kympin takia näin paljon. Melkein nololtahan tämä vaikuttaa. Mutta kun asian piti olla ja se näytti olevan selvä ensimmäisellä soitolla. Kun se ei kuitenkaan ollut vaan tuli tämä uskomaton tekstiviesti päivää ilostuttamaan, niin sitten asia sai taas turhia kierroksia.

Nyt uskon, että lasku tulee hyvitetyksi niin kuin on sovittu. Täydet pisteet asian lopulliselle selvittäjälle. Mielestäni tämä siis oli sama henkilö, jonka kanssa keskustelin kerran mobiililaajakaistasta. Tuolloinkin hän kuulosti vakuuttavalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti