Hesari kertoo, että esimerkiksi Finnair on ottanut käyttöön erillisen maksun kun sen vaihteeseen soitetaan.
Soittajalle Finnairin vaihteeseen soittaminen maksaa 1,25 euroa normaalin puhelumaksun lisäksi. Ensimmäinen ajatukseni oli, että onpa kummallista. Eikö firmojen pitäisi tehdä kaikkensa, että joku yleensä olisi niistä kiinnostunut ja sen lisäksi ottaisi niihin yhteyttä. Tuntuu nurinkuriselta, että osat kääntyvät niin päin että asiakkaat eli rahaa firmalle tuovat maksavat siitä että mokomat avaavat suunsa ja kysyvät voisiko teiltä ostaa.
Mutta kun luin juttua eteenpäin, aloin ymmärtää kyseistä käytäntöä. Finnairin edustaja nimittäin selittää, että vaihteeseen soittavat lähinnä toiset yritykset jotka tarjoavat palveluitaan. Käytännön avulla katetaan myös kuluja, joita vaihteen hoitaminen aiheuttaa. Tämähän on minunkin mielestäni reilu bisnes. Ei se kohtuuttomalta kuulosta, että joutuu maksamaan hiukan siitä että on hakemassa itselleen taloudellista hyötyä, kauppoja.
Tästä tulikin sitten mieleen, että miksei tavallinen yksityishenkilö voisi tienata samalla periaatteella. Kun hän vastaa myyntipuheluun, euro kilahtaisi omalle tilille. Tästä käytännöstä hyötyisivät sekä puheluiden vastaanottajat että soittajat. Sinä päivänä, kun käytäntö yleistyisi, loppuisi jatkuva narina puhelinmyynnistä. Myyjä voisi sen jälkeen aina soittaa hyvillä mielin, ja hänen työnantajafirmansa menestyisi entistä paremmin. Samoin toimeksiantajien kuten operaattoreiden ja aikakauslehtikustantamoiden nauttima asiakastyytyväisyys ja markkinointimahdollisuudet paranisivat. Juuri päämiehiä käytäntö hyödyttäisi eniten, sillä muuthan ovat ketjussa lähinnä nimettömiä lenkkejä.
Ainoita esteitä systeemin käyttöönotolle ovat asenne ja se toinen asenne. Ensimmäinen asenne on se, että Suomessa on totuttu ajattelemaan että aitoon ja uskottavaan elämäntapaan kuuluu aina vapaaehtoisuus ja ilmainen ”uhrautuminen”. Tämä koskee jostakin kumman syystä myös tapauksia, joissa toinen osapuoli toimii ”itsekkäistä” ansaintalähtökohdista. Meiltä odotetaan vastaamista tuotekyselyihin tutkimuksista puhumattakaan ja tietenkin vastaamista myyntipuheluihin.
Toinen asenteellinen este tulee olemaan se, että idea tyrmätään välittömästi kun se nyt vähän sattuu maksamaan. Ei vaivauduta ajattelemaan sen pitemmälle. Mutta jossakin vaiheessa tämäntapaiseen käytäntöön mennään, kun yksityishenkilöille etämyyminen käy yhä vaikeammaksi.
No niin hyvä operaattori tai operaattoria lähellä oleva alahan toimia ja toteuta tuo ”liikeidea”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti