maanantai 4. helmikuuta 2013

Kunnallisverotus uusiksi – työllisyys, talous ja yhdyskuntarakenne paremmaksi

Luin jokin aika sitten kommentin, jossa ehdotettiin verojen maksamista siihen kuntaan jossa on henkilön työpaikka tai jossa yritys toimii.

Mainitulla uudistuksella vähennettäisiin kommentoijan mukaan verokikkailua, kun Suomessa työskentelevä henkilö tai Suomessa toimiva yritys maksaisi veronsa työskentely- tai toimintakuntaansa.

Ajatus vaikuttaa erinomaiselta. Unohdin tosin välillä tuon alkuperäisen perustelun, ja tulin laajentaneeksi ajatusta normaaliin suomalaiseen kunnallisverotuskäytäntöön.

Kunnallisvero voitaisiin maksaa asuinkunnan asemesta henkilön työssäkäyntikuntaan. Ei välttämättä täysin vaan esimerkiksi puoliksi asuinkunnan ja työssäkäyntikunnan kesken. Tämä varmaankin johtaisi tasapainoisempaan yhdyskuntarakenteeseen ja olisi myös reilu kuntien kannalta.

Toki kunnallisverojen tarkoitus on kunnallisten palveluiden rahoittaminen, ja sen takia on oikein että kunnallisverot suunnataan henkilön asuinkuntaan. Mutta ilman ”työllistäjäkuntia” ei mistään tulisi mitään, joten on syytä kannustaa kuntia hankkimaan alueelleen työpaikkoja mahdollisimman paljon.

Tässä ei olisi kyse pelkästään taistelusta keskuskuntien ja ympäryskuntien välillä, sillä on myös yllättävän pieniä kuntia joissa työpaikkaomavaraisuus on jopa yli sadan. Näitä tarvitaan.

Myös yhdyskuntarakenne tasapainottuisi. Kun kaikille kunnille syntyisi motivaatio hankkia alueelleen työpaikkoja, turha risteily erilaisten palveluiden, työpaikan ja asuinpaikan välillä vähenisi. Kaikki olisi entistä saavutettavampaa, mikä olisi kaikkien väestöryhmien etu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti