torstai 7. maaliskuuta 2013

Hinta, kilpailu, virasto, neuvosto ja julkinen sana

Toistan aiemman vaatimukseni, että Suomeen pitää saada viisi miljoonaa ihmistä lisää eli suuremmat markkinat tänne heti. Loppuisi ainainen väittely siitä, oligo poli vai eigö ollut. Tosin mielestäni ongelmaa ei ole nykyäänkään, mutta joidenkin mielestä on.

Sitten vaikkapa tuo hintasignalointi: Mitä saa signaloida ja mitä ei? Olisiko seuraava sallittua? Kuvitellaan, että signaloisin että nostan lähiaikoina hintojani vaikkapa 50 prosentilla enkä sitten nostakaan. Kilpailijani sen sijaan ehkä nostaisivat omia hintojaan signalointini johdosta eli siinä uskossa, että minä muka nostaisin hintojani. Tai vaihtoehtoisesti riippuen strategiastani ja kilpailutilanteesta voisin signaloida, että lasken hintojani vaikkapa 70 prosentilla, mutta en sitten laskekaan. Myös tällöin kilpailijani todennäköisesti tekisivät rajuja muutoksia omilla tahoillaan siinä luulossa, että minä olisin laskemassa rajusti hintojani. Joka tapauksessa suunnitellulla strategisella ratkaisullani saisin markkinoita tai ainakin kilpailijat sopivasti sekaisin.

Jos olisin määräävässä markkina-asemassa, tuollainen harhautus tuntuisi ehkä (tai sitten ei) sopimattomalta, mutta jos olisin pikku tekijä, strategia olisi mielestäni täysin ok. En nimittäin lainkaan ymmärrä, mikä se sellainen strategia yleensäkään on, joka paljastetaan etusivulla suureen ääneen ja hienoin sanoin. Olen ymmärtänyt käsitteen strategia aivan toisin.

Edelliseen liittyy myös jollakin tavalla käsite liikesalaisuus. Mainitussa strategiassahan sitä ei nimenomaan paljasteta, mutta ei kai kukaan voi myöskään kieltää liikettä itseään paljastamasta tulevia toimiaan tai mitään muutakaan omaa asiaansa. Liikesalaisuudella olen siis tähän asti ymmärtänyt asiaa, jonka paljastaminen on vain ja täysin liikkeen itsensä vallassa. Mutta onkohan nyt myös tähän tullut muutos siten, että myöskään liike itse ei saa paljastaa "liikesalaisuuksiaan"? Jos näin on, niin olen hyvin hämmästynyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti