tiistai 11. syyskuuta 2012

Jyväskylässä pitää äänestää joukkoliikenteen puolustajaa

Asun Jyväskylässä, tarkemmin sanottuna Säynätsalossa, ja minua kiinnostaa julmetusti muun muassa Jyväskylän joukkoliikennepolitiikka. Valitettavasti se ei juuri tällä hetkellä hyvältä näytä. Hinnat ovat nousemassa lähes 10 prosenttia ellei peräti 10. Korotus on hirmuinen ja räikeässä epäsuhdassa normaalin elinkustannusten nousun kanssa. Tällainen suuntaus merkitsee kuihtuvaa kierrettä eli lopun alkua Jyväskylän joukkoliikenteelle.

Koska asun niin kuin moni muukin yli 15 kilometrin päässä Jyväskylän keskustasta, edullinen ja hyvin toimiva joukkoliikenne eli tässä tapauksessa paikallisbussiliikenne on tarpeen. Toisaalta vaikka itse asuisinkin kantakaupungissa enkä siten tarvitsisi minkäänlaista kulkuneuvoa (omin voimin liikkuminen on vapauttava kokemus), pitäisin joka tapauksessa välttämättömänä että Jyväskylässä on edullinen ja hyvin toimiva joukkoliikenne. Ei pidä ajatella vain itseään tai itsensä kaltaisia. Erityisesti päättäjäksi pyrkivän on syytä tämä muistaa. Se on velvollisuus. Vaikka olisikin vannoutunut yksityisautoilija, täytyy olla sen verran ymmärrystä yhteiskunnasta ja empatiakykyä että tajuaa että kaikki eivät voi olla yksityisautoilijoita mutta kaikkien pitää voida liikkua ilman poikkeusjärjestelyjä. Taksi ei ole mikään patenttiratkaisu tässä asiassa, vaikka niin jotkut yksityisautoaatteen puraisemat ajattelevat.

Olin aikeissa äänestää näissä vaaleissa Perussuomalaisten ehdokasta. Oli jo hyvin selvää, että näin tekisin. Törmäsin sitten erään täkäläisen kunnallisvaaliehdokkaan blogikirjoitukseen, jossa olivat aiheina julkinen liikenne ja yksityisautoilu. Näkemykset vaikuttivat sellaisilta, että silmäni todella avautuivat suorastaan selälleen, ja suu myös. Luin myös toisen (ehkä kahdenkin) saman ryhmän ehdokkaan liikennepoliittisia kannanottoja, ja kyllä siinä vahvistui ajatus että on syytä vaihtaa saman tien kokonaan toisen puolueen ehdokkaaseen. Sen verran kaukana tuntuvat joidenkin Perussuomalaisten liikennepoliittiset näkemykset olevan omista näkemyksistäni.

En halua äänestää ryhmää, jossa mahdollisesti, vaalien lopputuloksesta riippuen, tulee painottumaan voimakkaasti yksityisautoilu joukkoliikenteen kustannuksella. Omalta kannaltani tämä on harmi vain siksi, että nyt joudun luopumaan puolueesta jota olin aikonut äänestää. Esimerkiksi Kokoomus ja Keskusta luonnollisestikin painottavat yksityisautoilua, mutta sillä nyt ei ole mitään merkitystä tässä tilanteessa kun en edes meinannut äänestää kumpaakaan.

Jouduin siis kääntämään kunnallispoliittisen kelkkani, eikä se tunnu kivalta kun sitten pitää etsiä muita vaihtoehtoja. Lopulta kuitenkin ratkesi nopeasti, minkä ryhmän ehdokasta aion äänestää. Myös ehdokas on jo melko selvä. Vielä hiukan iteroin kahden henkilön välillä. Pähkäily johtuu siitä, että ehdokkaan olisi hyvä olla sellainen joka ajaisi myös tämän kulmakunnan eli Säynätsalon asiaa. Asuinalueen asiat kun taitavat olla päättäjien asialistan loppupäässä. Mitä ilmeisimmin Säynätsaloa puolustava ehdokas löytyisi Säynätsalosta, mutta tosiaan saatan äänestää erästä toistakin.

Tuossa ryhmässä, jonka ehdokasta aion äänestää kunnallisvaaleissa, minua miellyttää aidon tuntuinen halu kehittää esimerkiksi juuri joukkoliikennettä ennakkoluulottomasti. Ainakin periaatteessa heidän näkemyksensä muutoinkin kaupunkisuunnittelusta ovat järkevällä tavalla ihmisläheisiä. Tämä nyt kuulostaa mainostamiselta, mutta kuulostakoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti