Viime viikolla Metso, nyt Kesko. Jälleen paras ymmärrys liiketoiminnan tarkoituksenmukaisesta harjoittamisesta on löytyvinään tuon liiketoiminnan ulkopuolelta.
Kesko siis aloittaa yt-neuvottelut (Keskon tiedote). Henkilöstön vähennystarpeen ilmoitetaan olevan enintään 370 henkilötyövuotta. Yt:t eivät koske K-ruokakauppoja eivätkä K-Citymarket-tavarataloja.
PAMin puheenjohtaja Ann Selin ei näe perusteita Keskon irtisanomisille. Hänen mielestään Keskon pitäisikin nyt kantaa yhteiskuntavastuuta ja perua kaavaillut henkilöstövähennykset (PAMin tiedote).
Mielestäni (tämän blogin kirjoittajan mielestä siis) niin Keskon kuin S-ryhmänkin yhteiskunnallinen vastuu toteutuu tehokkaimmin, tasapuolisimmin ja laajimmin niiden asiakkaiden kautta. Ensisijaisesti sillä suunnalla on niiden yhteiskunnallinen tehtävä ja vastuu jos jossakin.
Kyllä yrityksillä yhteiskuntavastuu tarkoittaa myös henkilöstön kohtelelemista. Jos tehdään kymmenien miljoonien eurojen voitollinen tulos, on täysin moraalitonta, että väkeä laitetaan pihalle.
VastaaPoistaEnsinnäkin mielestäni moraalikysymys on todella vaikea ja sen kanssa joutuu helposti miettimään perusteellisesti sitä, mikä on yritystoiminnan ja yhteiskunnan suhde. Mutta yksinkertaistettuna, ajatteletko niin, että yrityksen on vältettävä irtisanomia niin kauan kuin sillä suinkin varat riittävät? Entä mikä on kohtuullista omistajien kannalta? Missä on raja, milloin on sopivaa irtisanoa? Entä jos irtisanottavia ei olisi milloinkaan otettukaan töihin vaan "alusta alkaen" olisi otettu tehoja irti enemmän? Ja onhan kuitenkin irtisanottavillekin maksettu korvaus työpanoksesta ja ehkäpä heidän osaamisestaankin on pidetty huolta. Lisäksi Suomessa ammattiliitot ovat vahvoja tomijoita, joten eiköhän täällä ole pakkokin kohdella työntekijöitä suhteellisen hyvin.
Poista