Yrittäessäni ymmärtää Kaarina Hazardin kolumneja koen toistuvasti saman tunteen. Hän ikään kuin kirjoittaa melkein mielenkiintoisesti ja melkein oivaltavasti jostakin sellaisesta, jonka melkein ymmärrän mutta jota en kuitenkaan rehellisesti sanottuna ymmärrä. Niin kuin nyt taas tämäkin jotenkin presidentin syrjäytymisenehkäisynäkemyksiin liittyvä kolumni Iltalehdessä (linkki).
Aivan ilmeisesti Kaarina Hazard on tarkoituksella valinnut lukijasegmenttinsä. Tuo lohko käsittää juuri ne lukijat, jotka ovat lukeneet tasan tarkkaan ne samat juorut ja muut aika toissijaiset tarinat kuin kirjoittajakin, siis Kaarina Hazard itse. Nämä lukijat pääsevät heti jujulle siitä, mitä Hazrad yrittää sanoa, tai pikemminkin siitä mistä hän yrittää sanoa. Mutta todennäköisesti todellinen lukijakunta on edellä mainittua ideaalia sekalaisempi. Minulle esimerkiksi käy niin, että jollakin tavalla olen ymmärtävinäni ajoittain, mitä Hazard yrittää sanoa mutta harvemmin ymmärrän mistä asiasta hän yrittää sanoa. Nytkin hän kirjoitti jostakin ehkä perin tärkeästä kasvatuspoliittisesta kysymyksestä presidentin puolison kautta (huomatkaa hieno ilmaisuni), mutta lopultakaan en ymmärtänyt tarkasti jutun taustaa. Kun näin kävi ja käy usein juuri Hazardin kohdalla, en pysty arvioimaan esimerkiksi sitä onko kolumni reilu aihettaan kohtaan. Lukijanahan haluaisin tietää, mitä ja missä yhteydessä joku (esim. presidentti) on väittänyt, sanonut tai tehnyt vaikkapa liittyen nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Ilman tätä taustaa kolumni on minulle pelkkää sanahelinää.
Voihan sitä lukijoita hauskuuttaakseen tai provosoidakseen kettuilla miten ansiokkaasti tahansa niin sanotusti hyvän asian puolesta, mutta lukijan pitäisi tietää onko kettuilulla jotakin pohjaa. Usein kolumneista tulee itselleni lähinnä sellainen ajatus, että kolumnistin on vain pakko kirjoittaa vielä kerran siitä mistä muut ovat kirjoittaneet jo aivan liikaa. Mutta kuten markkinoilla aina, kukin yrittäköön valita markkinalohkonsa parhaaksi katsomallaan tavalla.
Nyt otan myönteisen näkökulman ja annan vinkin: Kannattaa sijoittaa kolumnin alkuun aina pienoinen taustoitus käsiteltävästä aiheesta, ellei asia ole jo yleisesti tiedossa. Tällä helpolla keinolla asiakaskunta laajenee. Sopinee Iltalehden strategiaan, jossa lukijamäärä on avaintekijä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti