Suomessahan keskustojen erikoisliikkeet kärsivät siitä, kun suuret kauppakeskukset vetävät asiakkaat. Lisäksi kuluttajat ovat tulleet paikoin sellaisiksi, että pitävät tapanaan käydä kokeilemassa tuotetta esimerkiksi erikoisliikkeessä mutta eivät osta tuotetta kyseisestä tai muustakaan fyysisestä myymälästä vaan muualta verkkokaupasta. Ruotsista tulee sen sijaan viestiä, että Tukholmassa fiksut kuluttajat ovat alkaneet suosia erikoismyymälöitä vaikka saattavat vertailla tuotteita verkossa. Kuluttajat arvostavat lähellä olevia erikoismyymälöitä eivätkä pelkästään suuria tavarataloja.
Itse en tietenkään harrasta käytäntöä, että kävisin kokeilemassa nimenomaan myymälässä mutta en ostaisi kyseisestä firmasta vaan säästösyistä aivan muualta verkkokaupasta. Joko vertaan ja ostan netitse tai vertaan verkossa ja ostan myymälästä. Tuon ensimmäisen vaihtoehdon kaltainen on vielä se, että esimerkiksi sähköpostilla tiedustelen tuotteesta firmalta ja sitten esimerkiksi sähköpostilla tilaan tuotteen kyseiseltä firmalta postitse. Sittenhän joskus käy toki niin, että myyjä sanoo että tuotteen saanti kestää ja että muualta saa ehkä nopeammin.
Mikä oikeastaan tässä oli mielenkiintoista? Se oli se, että kuluttajien käyttäytyminen voi kääntyä aivan ylösalaisin ennen kuin huomaatkaan. Kun Suomessa suositaan etäällä sijaitsevia tavarataloja ja nyttemmin myös verkkokauppoja keskustan erikoismyymälöiden sijaan, niin jossakin fiksuimmat kaupunkikuluttajat ovat nostaneet keskustan erikoismyymälät uuteen arvoon.
Uskon, että tiivis ja siten hyvin palveluvarusteltu asumistapa saa lisää suosiota myös Suomessa, lopulta myös poliittisesti.
Idea yllä olevaan bloggaukseen on syntynyt muun muassa Kauppalehden ja Suur-Jyväskylän Lehden artikkeleiden siivittämänä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti