Tämä bloggaus alkaa tylsästi, sillä heti alussa mainitaan sanat hallitus, eduskunta ja esitys. Mutta tätä ei oikein voi välttää, jos aikoo mennä asiaan suoraan. Nimittäin hallitus on antanut eduskunnalle esityksen, jolla muutettaisiin muun muassa etämyyntiä koskevia kuluttajansuojasäännöksiä. Asiasta uutisoi Markkinointi&Mainonta.
Esimerkiksi verkkokaupasta tilatun tuotteen palautuskulut olisivat jatkossa kuluttajan vastuulla, kunhan siitä on maininta verkkokaupan tilaussivulla. Muussa tapauksessa palautuskulut maksaa edelleen myyjä.
Mielestäni muutosesitys on hyvä. Tosin oma näkökulmani on hiukan eri kuin uutisessa mainittu EU-lähtökohta, jonka mukaan muutos helpottaisi rajat ylittävää verkkokauppaa. Tavoite on ymmärrettävä EU:n vapaan liikkuvuuden näkökulmasta, mutta itse ajattelen maanläheisemmin. Kuvittelisin, että muutos helpottaisi myös kotimaassa pienten ja aloittavien verkkokauppojen toimintaa ja vähentäisi niiden riskiä, joka liittyy palautuskuluihin. No tavallaan muutos siten helpottaisi tällaisten pientenkin verkkokauppojen kaupantekoa myös ulkomaille, joten siinä mielessä rajojen ylityksen tavoite ja pienen verkkokaupan etu yhtyisivät. Tosin itse saatan suhtautua kuluttajana epäröiden ulkomaiseen verkkokauppaan, joten muutos ei tekisi minusta yhtään innokkaampaa asiakasta siihen suuntaan. Mutta osittain sama vaikutushan muutoksella olisi myös kotimaiseen verkkokauppaan, kun tämän jälkeen kuluttajat olisivat harkitsevampia tilauspäätöstä tehdessään. Muutoksella olisi siten erisuuntaisia vaikutuksia.
Kuitenkin esitys mahdollistaisi edelleen, että myyjä maksaa palautuskulut. Näin tapahtuu, jos mainintaa tilaajan maksamasta palautuksesta ei ole tai jos verkkokauppa nimenomaan ilmoittaa maksavansa palautuskulut. Kuten uutisessa todetaan, jotkin verkkokaupat myös jatkossa maksavatkin palautuskulut sillä muuten niiden saamat tilaukset vähenisivät. Mutta onkin hyvä, että muutos mahdollistaisi erilaisille verkkokaupoille sen sopivimman toimintatavan.
Tässähän siirtyy riskiä tilaajalle tapauksissa, joissa on ilmoitettu tilaajan kustannusvastuu palautuksista. Ja tilaajan harkintavaiva lisääntyy. Mutta eipähän tarvitsisi maksaa toisten palautuskuluja tuotteen hinnassa, mikä osaltaan taas laskisi hintoja ja edistäisi kauppaa. Mutta kuten todettu, verkkokauppa voi vapaaehtoisesti tarjoutua maksamaan palautuskulut edelleen. Silloinhan se valitsee toimintansa kannalta parhaaksi katsomansa käytännön.
Lue myös blogin muita kirjoituksia. Lue vaikka koko blogi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti