Erityisesti viime aikoina on tullut vastaan lukematon määrä viisaan oloisia kirjoituksia siitä, että suomalaiset yritykset eivät muka osaa kehittää uusia kiinnostavia tuotteita tai eivät osaa markkinoida niitä. Yritän lukea näitä alkuun aina niin lupaavia kirjoituksia vilpittömän uteliaana, mitähän sieltä tulee. Enimmäkseen tyhjää sieltä tulee. Yritysten ideaköyhyyttä voivottelevia kirjoituksia vaivaa juuri se, mistä ne yrityksiä kritisoivat. Ne eivät juurikaan tarjoa lukijaa herättävää konkreettista ideanpoikasta.
Ajankohtaan sopien, eikö näitä kirjoittajia voisi leikisti syyttää kopioinnista. Jos joku onkin kerran saanut mielestään tuoreen oivalluksen siitä, että suomalaisilla yrityksillä ei olisi taitoa kehittää ja markkinoida, pitääkö kaikkien muiden kopioida tuo väite tuhanteen kertaan. Jos kuitenkin on pakko kopioida, sitä ei kannata tehdä nykyään enää käsin raapustamalla alusta loppuun sama teksti-idea.
Minulla ei ainakaan ole kanttia väittää, että suomalaiset yritykset olisivat erityisen huonoja tuotekehittäjiä ja markkinoijia. Ei tuo teema ainakaan siinä määrin inspiroi, että viitsisin siitä sepittää jonkin näennäisoivaltavan tyhjänpäiväisyyden. Pointti on se, että jos sanoo että suomalaiset yritykset ovat ideaköyhiä ja toistensa kaltaisia, niin jossakin vaiheessa pitää sitten tuoda jokin oma mielellään konkreettinen idea. Ymmärrän toki lämpimikseen kirjoittamisen merkityksen myös tämän aiheen osalta, mutta miksi jättää luovaa panostaan aina siihen kun voisi nostaa tasoa pienellä ponnistelulla jos kerran resursseja omasta mielestä tuntuu olevan.
Lue myös blogin muita kirjoituksia. Lue vaikka koko blogi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti