perjantai 13. syyskuuta 2013

Kansanedustaja (sd.) esittää hengästyttävän tehtävälistan kuntapäättäjille

Kansanedustaja Sirpa Paatero (sd.) kirjoittaa otsikolla "Kuntapoliitikot paljon tekijöinä". Paatero odottaa nyt kuntapäättäjiltä vastuun kantoa, näkemystä, luovuutta, rohkeita päätöksiä, kykyä rakentavaan keskusteluun ja yhteistyöhön, aktiivista uudistusten tekemistä. Pitää tehdä kuntarakenteen selvityksiä ja antaa lausuntoja sote-rakenneuudistuksesta, pitää uudistaa kuntarakenteita ja sote-rakenteita. pitää uudistaa toimintatapoja, pitää miettiä mitkä tehtävät ja velvoitteet voidaan purkaa ja pitää miettiä uudenlaisia palveluiden tuotantotapoja. Näitä siis vaaditaan kuntapäättäjiltä. Valtio puolestaan purkaa kunnille säädettyjä normeja.

Paatero toteaa, että monessa kunnassa jopa palveluita tuotetaan velaksi mikä on kestämätöntä. Siksi valtio onkin valmis lisäämään kuntien kontrollointia. Edelleen Paatero toteaa, että kuntapäättäjällä on nyt tiukkaa, kun tulot vähenevät työttömyyden ja ikääntymisen takia. Näin ollen päättäjä joutuu etsimään lisää myös työpaikkoja ja verotuloja.

Tuo kansanedustajan lista kuntapäättäjien tehtävistä ja vaatimuksista on hengästyttävä. Pelkkä lukeminen siis hengästyttää ainakin minua. Voi vain kuvitella, miten hengästyttäisi jos joutuisi vielä tekemäänkin eli jos olisi kunnallisessa luottamustehtävässä. Kun kansanedustaja kirjoittaa muun muassa luovien ratkaisujen tarpeellisuudesta, luen kirjoitusta hiukan silläkin silmällä että millaisia nuo ratkaisut voisivat luonteeltaan olla. Lopulta kirjoituksessa todetaan viileästi, että epämukaviakin ratkaisuja joudutaan tekemään eikä veronkorotuksiakaan voi sulkea pois. Paatero mainitsee tuloveron ja kiinteistöveron korotukset. Tulee mieleen esimerkiksi, että voi kiinteistö minkä teit kun olet olemassa. On täysin ymmärrettävää, että kiinteistötoimen kunnalle aiheuttama kulu on rahoitettava, mutta valitettavasti nyt jälleen tuntuu siltä että kiinteistö on yksi näitä automaattisia verotuskohteita yli aiheuttamiensa kustannusten. Minusta ainakaan tuo ei ole luovaa. Ehkä kirjoittajakaan ei ajattele, että se olisi. Myöskään tuloveron korotuksesta ei saa tulla automaatti. Jos kerran pidetään oikeana pakottaa kunnat säästämään valtionosuusleikkauksilla, niin paljon hyväksyttävämpää olisi pakottaa päättäjät ja muu kuntasektori säästämään pidättäytymällä tuloveron korottamisesta.

Paatero muistuttaa, että edellä luetellut toimet on hoidettava vuoden kahden sisällä, jotta myös vaikutukset alkaisivat näkyä. Hän vielä toteaa, että ei ole kadehdittava tehtävä, mutta jatkaa että kun on luottamustehtävän vastaanottanut sitten myös kantaa vastuun.

Olen nyt hiukan yrittänyt seurata, miten Jyväskylässä edetään talouden tasapainottamisessa. Ensinnä kiinnostaa, miten yritetään edetä, mitä ehdotetaan ja mitä päätetään toteuttaa ja mitä ainakaan ei aiota. On todettu toistaiseksi se, että edelleen velka lisääntyy. Toisaalta on muistutettu jo vuosia, että tilanne on paha. Jos näin todella on, luulisi ilmassa olevan monenlaista toimenpide-esitystä ja lisäksi ilmassa luulisi olevan myönteisyyttä säästöille ja järkeistämiselle. Julkisten tietojen perusteella tilanne on se, että kaupunginhallitus edellyttää esimerkiksi lautakunnilta esityksiä tämän vuoden ylitysten purkamiseksi ja raportteja siitä missä kulloinkin mennään. Henkilöstöpuolen osalta on toimittu niin, että hallinnon avoimeksi jääneistä viroista on merkittävä osa (60 %?) jätetty kuulemma täyttämättä. Kuten ilmeisesti muuallakin, suuri budjettiylittäjä on sairaanhoitopiiri. Siellä kuitenkin ainakin tietyllä taholla on halua ripeisiin toimiin esimerkiksi tukipalveluiden ja hallinnon järkeistämiseksi. Näin Suur-Jyväskylän lehden jutusta päätellen. Tässä on muistaakseni suunnilleen se, mitä itse olen saanut irti Jyväskylän suunnitelmista ja toimista taloutensa tasapainottamiseksi.

Vaikka esimerkiksi kansanedustaja voi kehottaa painokkaasti kuntapäättäjiä luovuuteen ja rohkeuteen ja joidenkin (erikseen mainitsemattomien) tehtävien ja velvoitteiden purkamiseen, niin todennäköisesti jokaiselle uudelleenjärjestämisesitykselle ja säästöesitykselle ilmaantuu ”perusteltu” vastustus kuntatasolla. Ja sitten kun todella ”säästetään”, yllättäin ”säästetäänkin” sellaisesta kuin vaikkapa omaishoito. Toivottavasti nyt ei ole tulossa tällaista.

Kansanedustaja Sirpa Paateron kirjoitus:
http://sirpapaatero.net/2013/09/12/kuntapoliitikot-paljon-tekijoina/



Lue myös blogin muita kirjoituksia. Lue vaikka koko blogi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti