keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Kuntauudistus vesitettiin, kun huonot toteutustavat esitettiin

Kuntaliitosten yhteyteen liitettiin viiden vuoden irtisanomissuoja, joka vielä ketjuuntuu jos kuntaliitoksia sattuu sopivasti putkeen. Lisäksi suoja-aika käsittääkseni koskee monia kuntayhtymiä uudelleenjärjestelyn yhteydessä. Näin suoja-ajan piiriin kuuluisi suuri osa kunnallisesta sektorista. Niinpä, kun joku ministeri sanoi että suoja-aika-ongelmaa on myös liioiteltu, niin minä sanon että sitä on vähätelty. Suoja-aikaa perustellaan hallituksen piirissä näköjään ainakin sillä, että muussa tapauksessa moni kuntavirkailija saattaa jarruttaa kuntaliitosta joka uhkaa omaa työpaikkaa. Mahdollisesti yksi syy suoja-aikoihin on myös se, että puolueet haluavat näin välttää kuntasektorin äänestäjiensä epäsuosion. Oli miten oli, tilanne on hölmö rakenneuudistusten periaatteen kannalta. Tässähän kävi niin, että rakenneuudistuksen edellytys on uusi rakenteellinen jäykkyys. Ilmentääkö tämä enemmänkin päätöksenteon luonnetta? Toivottavasti ei, mutta hyvin mahdollisesti kyllä.

Olen kannattanut kuntaliitoksia lämpimästi periaatteessa, mutta asiasta on mennyt mielenkiinto. Kun kuntauudistuksen ympäriltä tulee esille yhä enemmän erilaisia kyseenalaisia oheisjärjestelyjä ja siten myös uusia tahallaan luotuja jäykkyyksiä, hommasta häviää juju. Suoja-ajan lisäksi on viimeisimpänä outoutena ajatus seudullisesta kansanäänestyksestä mahdollisen pakkoliitoksen perusteena, joka on hyvin epäilyttävä paikallisen demokratian toteutumisen kannalta. Paikallisesti joihinkin kuntaliitoksiin liittyy myös muita lisukkeita, jotka aiheuttavat uusia jäykkyyksiä ja lisää byrokratiaa.


Lue myös blogin muita kirjoituksia. Lue vaikka koko blogi!

2 kommenttia:

  1. Eikös joissakin kuntaliitoskunnissa ole käynyt siten, että kun liitoksia on tehty 3-4 vuoden välein useampia niin tuo irtisanomisturva on saattanut ketjuuntua jopa 10 vuoden pituiseksi. Mistähän ne rakenneuudistuksen säästöt silloin puristetaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmeisesti näitä tapauksia on, kun jo Paras-hankkeen seurauksena vuodesta 2007 tällainen systeemi on alkanut. Ja jatkoa varmaan seuraa monessa paikassa. Ouluhan juuri yhdistyi 4 kunnan kanssa, ja nyt se tekee selvityksiä 7 muun kunnan kanssa. Myös Kuopio on viime vuosina tehnyt liitoksia ja koko ajan homma jatkuu sielläkin (Karttula, Nilsiä, Siilinjärvi?...).

      Säästöpuheiden osalta kävikin niin, että huomaamatta alettiin korostaa että tarkoitus ei ole niinkään säästää vaan parantaa palveluita. Näin se menee. Mitähän sitten keksitään, kun pitääkin todeta että tarkoitus ei ole niinkään parantaa palveluita.

      Poista