torstai 20. lokakuuta 2011

Kännykkäliikkeessä tehokas myyjä

Joistakin myyjistä huomaa hyvin selvästi ja lievää kateutta tuntien, että ne ovat työnantajilleen erittäin tuottavia. Ulosanti on sujuvaa ja vakuuttavaa. Ne pitävät koko ajan tuntuman asiakkaaseen eivätkä jätä häntä itsekseen mietiskelemään ja katselemaan tuotteita. Tämä siis siinä tapauksessa, kun asiakas tietää melko tarkasti, mitä on ostamassa.

Kävin muutama päivä sitten kodinkoneliikkeessä ostamassa kännykkää. Tiesin, minkä kännykän ostaisin, joten asiani oli melko selvä. Kun menin myymälään ja lähestyin myyjää, hän tervehti jo ajoissa kohteliaasti ja kysyi miten voi palvella (tai vastaavaa kuitenkin). Sanoin asiani, ja hän lähti näyttämään minulle haluamaani kännykkää. Pian myyjä jo esitteli, että ottamalla tietyn liittymän saisin kyseisen mallin hintaan, joka oli hyvin edullinen. Tiesin tällaisen tarjouksen olemassaolosta, mutta oletin kai että se ei olisi minulle mahdollinen. Olin joka tapauksessa valmistautunut ostamaan kännykän niin sanotulla normaalihinnalla.

Yritin nopeasti laskea, kannattaisiko minun vaihtaa hiukan kalliimpaan liittymään jotta saisin tarjoushintaisen kännykän. Kuvitellaan, että kuukausimaksun korotus olisi viisi euroa. Laskin lähinnä sitä, kuinka monta viisieuroista kännykästä saamani hinnanalennus kattaisi. Tällä halusin selvittää, kannattaisiko tarjous edes suunnilleen. Tarjous tosin sitoisi 24 kuukaudeksi, joten en voisi vaihtaa takaisin halvempaan liittymään ainakaan ennen sitä. En ole varma, oliko käyttämäni arviointitapa järkevä. Myyjä laski asiaa todennäköisesti aivan eri tavalla. Kuulostin luultavasti hyvin epäselvältä, kun yritin ääneen ajatella myyjälle miten laskin tarjouksen kannattavuutta.

Koko ajan myyjä esiintyi vakuuttavasti, sujuvasti ja ystävällisesti. Hän myös vastaili tyhmiin kysymyksiini hyvin ja toi samalla esille moneen kertaan tarjouksen kannattavuuden. Hän korosti myös sitä, että lisäominaisuudet, jotka tässä paketissa tulevat verrattuna vanhaan liittymääni, ovat hyödyllisiä ajan myötä. Olen nimittäin haluton kasvattamaan esimerkiksi puheaikaa ja maksamaan siitä. Mieluummin pakotan itseni pienempään pakettiin.

Pidin mielessäni, että voisin syyttää ainoastaan itseäni, jos hyväuskoisesti ja nopeasti tehty kauppa kaduttaisi jälkeenpäin. Juuri nyt piti olla kärsivällinen ja järkevä. Ei saanut tehdä nopeaa päätöstä vain sen takia, että myyjä oli vakuuttava. Välillä nimittäin tuntui itsestä, että jahnaan liikaa yksinkertaisen asian kanssa.

Ostin tuon tarjouskännykän. Myyjä teki tarvittavat toimet ammattitaidolla. Teki varmaan myös ylimääräistä. Oli jo sulkemisaikakin.

Tuli vaikutelma, että tämä myyjä on kadehdittavan tehokas yrityksen kannalta. Luultavasti rekrytointi on onnistunut täydellisesti. Täydellisesti tarkoittaa, että myyjä ei ole ollut hyvä vain valintavaiheessa vaan hän on aidosti hyvä. Olettaisin, että nykyään, kun lähes kaikki työ on palvelutyötä, erinomaisia asiakaspalvelijoita riittäisi vain pieneen osaan. Varsinkin, jos yritykset lisäksi valitsevat työntekijänsä väärien vaikutelmien ja uskomusten perusteella. Tässä tapauksessa myyjä oli erittäin myynti- ja palveluhenkinen ja samalla asiantunteva. Mieleeni tuli hämmästynyt kysymys, osaavatko yritykset sittenkin valita tai ”kouluttaa” oikeanlaisia työntekijöitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti