torstai 27. lokakuuta 2011

Tehdäänkö asiakaslehtiä vain huvin vuoksi?

Kun saan kaupparyhmittymältäni kerran kuussa asiakaslehti-mainos – lähetyksen, ihmettelen kannattaako tämä. Laajemminkin esimerkiksi pankkien ja kaupan antelias asiakaslehtikäytäntö herättää ajatuksia. Toisaalta automatisoidaan ja itsepalvelutetaan ja toisaalta laitetaan rahaa asiakaslehtien julkaisemiseen. Jälkimmäinen tuntuu melko ulkokaupalliselta toiminnalta. Lisäävätkö asiakaslehdet kaupan, pankin ja muiden yritysten tuloja niin paljon, että lehtiä kannattaa julkaista? Jos eivät, sekin raha joudutaan ottamaan takaisin taas automatisoimalla ja palvelua vähentämällä. Se olisi paha virhe.

Täytyy kai tuon kannattaa. Miksi ne muuten lähettäisivät asiakaslehtiä, jos lehdet eivät innostaisi joitakin asiakkaita ostamaan lisää tai saisi asiakkaita pysymään uskollisina. Mukavahan asiakaslehdestä on katsoa, olisiko siinä jotakin kiinnostavaa. Joskus onkin. Mutta juuri kun on löytänyt kiinnostavan artikkelin, juttu jääkin melko kevyeksi. Eivätkö ihmiset jaksa muka lukea?

Myös puhdasta mainosmateriaalia tulee paljon kaupan asiakaspostituksissa. Mainokset sinänsä ymmärrän, mutta en ymmärrä niiden runsautta. Tosin mainoksia tulee kaiken aikaa joka puolelta muutenkin, jos ei ole niitä kieltänyt.

Vaikka tässä nyt kyseenalaistan asiakaspostin yltäkylläisyyden, tunnen sympatiaa omaa kaupparyhmittymääni kohtaan. Se johtuu joistakin erittäin hyvistä palvelukokemuksista ja muuten tasaisen hyvästä kohtelusta. Käsittääkseni käyttämäni ryhmittymä on myös pitkäjänteinen ja kärsivällinen liiketoimintaratkaisuissaan ja tulostavoitteissaan. Se on myönteinen piirre.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti