maanantai 7. tammikuuta 2013

Sanomalehtien viimeisin keksintö levikin ylläpitämiseksi

Kovasta kohusta päätellen Sunnuntaisuomalaisessa on nyt ollut juttu, jonka mukaan Juhana Vartiaisen mielestä Suomeen pitäisi saada enemmän matalapalkkatöitä.

Varsinaista Sunnuntaisuomalaisen juttua en saanut käsiini sunnuntaista huolimatta, mutta ehkä se jostakin löytyy vaikkapa jo tänään maanantaina. Myöhemmin sitä on turha enää lukea, sillä viimeistään tiistaina ilmestyy uusi kohuotsikko, jota media kolumnisteineen voi jälleen jatkokäsitellä (lisäämällä siihen vettä kunnes siitä ei ole mihinkään) ja josta moni saa päivittäisen provosoitumispiikkinsä. Jokin aika sitten Iisalmen Sanomat oli liikkeellä samalla mallilla kuin Sunnuntaisuomalainen nyt.

Edellä mainitut Sunnuntaisuomalaisen ja Iisalmen Sanomien jutut sinänsä ovat tämän bloggaukseni kannalta sivuseikkoja. Sen sijaan olennaista on se, että lehdet ja muu kaupallinen media on viimeinkin ainakin joksikin aikaa löytänyt hyvän ”rahantekomallin”, rahanteko lainausmerkeissä koska enhän minä voi varmuudella tietää tehdäänkö sillä rahaa.

Vuorotellen lehdet ja muut kaupalliset viestimet (toki varmaan meidän Yle kans) julkaisevat entistä provosoivammin otsikoidun jutun. Muut lehdet ja sähköiset viestimet levittävät sitten tätä kohuotsikoitua juttua, muutama taho pöyristyy jutusta ja joku sitten vähän toppuuttelee että ei koske Suomea.

Eikä tässä vielä läheskään kaikki, sillä lisäksi iltapäivälehden omat kolumnistit (ainakin viisi samana päivänä samasta aiheesta) kirjoittavat tuosta kohuotsikoidusta jutusta ja sen herättämästä keskustelusta. Osa noista lehden viidestä samanaiheisesta kolumnista samana päivänä on tosin sen verran ylitaiteellisia, että niiden toiminta-ajatusta en levikki- ja klikkausnäkökulmasta ymmärrä. Kuitenkin tämän koko kohukehän päätarkoitus kaiken järkeni mukaan on lisätä lehtien lukijamääriä ja mainostuloja. Jos ei ole, niin sitten on medialta mopo karannut ja olennainen unohtunut.

1 kommentti: