tiistai 20. elokuuta 2013

Media Nokian onni - vaiko sittenkin Nokia median onni?

Nokia on saanut aina paljon julkisuutta, ja erityisen ihmeen paljon se on saanut sitä viime vuosina ja tahti vain kiihtyy. Ensinnäkin muistan, miten aikanaan uutislähetyksissä tämän tästä ilmoitettiin Nokian juuri saamasta miljardikaupasta. Tässä välissä on tietysti ehtinyt rahayksikkökin vaihtua. Edelleen Nokia on merkittävä ja jatkuva uutisaihe. Tämän olen pannut merkille pitkään erityisesti Kauppalehden mutta myös muiden talouslehtien sivuilla, nykyään varsinkin verkkosivuilla. Nokiasta löytyy aina ja joka lähtöön jonkun asiantuntijan kommentti. Yritystähän seurataan silmä kovana, kuten on aina tehty. Lisäksi jo pitkään Nokia-jännitystä on lisännyt ja tarinan jatkuvuutta vahvistanut se, että yrityksestä saa lukea vuoronperään ja myös samanaikaisesti täysin vastakkaisia tilannearvioita ja ennusteita. "Romahdusten" ja loistavien näkymien vuorottelu jatkuu.

Tuollainen julkisuusasema on melkoinen aarreaitta yrityksen tiedottajille vai onko? Pystyykö julkisuutta enää hallitsemaan noin vauhdikkaassa tiedonvälityksessä? Eihän vapaassa mediassa voi kieltää toimittajilta tai analyytikoilta vapaata kommentointia. Sieltä sitten voi tulla mitä tahansa tuutin täydeltä, ja yrityksen täytyy vain kestää. Mutta onko sillä edes väliä? Nimittäin miten muuten saisi kännykkäuutuuksia näin helposti julkisuuteen ilmaiseksi. Sellainen on kadehdittavan hyvin onnistunutta markkinointiviestintää. Ja pääasiahan on, että tuotteet tunnetaan ja niitä odotetaan. Silloin on ainakin mahdollisuus ja vain silloin, että niitä myös ostetaan mielin määrin.


Lue myös blogin muita kirjoituksia. Lue vaikka koko blogi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti