perjantai 16. elokuuta 2013

Millainen verkkokauppa pärjäisi?

Edes verkkokauppa ei ole helppo ala. Kauppalehdessä 14.8. on juttu Ruotsin verkkokaupasta. Siellä pärjäävät parhaiten suuret verkkokaupat, joilla on pääomia käytössä. Pienemmillä on vaikeampaa. Lisäksi asiakkaat eivät maksaisi oikein mistään, ja sitten vielä tilatuista tuotteista palautetaan jopa 30 - 50 prosenttia. Tuollainen palautussuhde olisi mielestäni hirveä. Suomen prosenteista en tiedä. Muutenhan tilanne on ehkä samansuuntainen. Myös täällä voi omistaja joutua laittamaan miljoonia lisää pääomaa peliin, jotta verkkokauppafirma pärjäisi kilpailussa. Tämä koskee tietysti suuria verkkokauppoja.


Kannattaako yksityishenkilön nykyään perustaa verkkokauppaa ja jos niin millainen? Ala vaikuttaa omalla tavallaan työläältä ja tosiaan tuntuu suosivan laajan valikoiman tarjoavia suuria verkkokauppoja. Idean pitäisi ainakin olla loistava ja muista poikkeava ja pitäisi erikoistua oikeaan tuotteeseen. Miten muuten voisi pärjätä kilpailussa tuntemattomana tekijänä tunnettujen ja suurten joukossa. Kun idea on hyvä, sen jälkeen verkkokaupan pitää pystyä vakuuttamaan asiakkaat asioinnin turvallisuudesta ja luotettavuudesta. Kun ajattelen vaikkapa itseäni asiakkaana (nykyään tosin lähes olematon), painottaisin erityisesti maksamisen ja maksukäytäntöjen riskittömyyttä ja sitä että varmasti saa tilatun tuotteen.


Lue myös blogin muita kirjoituksia. Lue vaikka koko blogi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti